Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regional+? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 21/3 2021, 23:52 (1130 dage siden) @ emc

Hej.
Hvorfor skelnes der ikke mellem hurtigtogene og stoptogene på fx Sydbanen?
De kaldes begge bare "Re".'
Jeg har forstået at man ikke kan kalde hurtigtoget til Nykøbing F "InterCity" pga. materiellet, ikke?
Men så burde man kalde hurtigtoget Regional+ el. noget lignende.
For det er irriterende at man skal nærlæse standsningsmønstret for at vide om man kommer hurtigt eller langsomt til Næstved, Vordingborg og Nykøbing F.
Mvh

Det har jeg også undret mig over. I Tyskland bruger man jo linjenumre og skelner mellem RE og RB (RegionalExpress og RegionalBahn) hvor RB typisk er stoptogene mens RE er de hurtige tog.

Det er heller ikke særligt smart at man ved ændringer i trafikken herhjemme er nød til at referere til arbitrære formuleringer som "Pendlerlyn, myldretidstogene, Slagelsetogene osv." som ingen aner hvad dækker over. Hvis vi fortsætter med Sydbanen som eksempel så kunne det se sådan ud:
RE1 Østerport-Nykøbing F (Hurtigtog)
RE10 Østerport-Nykøbing F (Stoptog)
RE11 Østerport-Nykøbing F (Myldretidstog)

Så kan man jo lave system i det og sige at dem der har et ciffer er altid hurtigtog, dem der har to cifre og slutter på 0 er stoptog mens dem der har to cifre og slutter på 1 er myldretidstog. Det er meget let at sige at RE11 aflyses fremfor at sige at myldretidstogene aflyses - 95% aner jo ikke hvilke tog der er "myldretidstog".

Man bruger jo i forvejen linjebetegnelser på S-banen og internt hvor de to første cifre på tognummeret viser hvilet "system" togene hører til. Trafikselskaberne benytter jo også linjebetegnelser på lokalbanerne, selvom det er mindre relevant her når der typisk ikke er noget der hedder stoptog/hurtigtog.

Det samme kunne man gøre i fjerntrafikken, som jo også har forskellige standsningsmønstre:
ICL 1 København-Aalborg Lufthavn/Struer/Sønderborg
ICL 2 København-Odense (PendlerLyn)
ICL 3 København-Aarhus (Lyn+)
IC 10 København-Aalborg
IC 20 København-Esbjerg
IC 30 København-Hamburg

Det er hundrede gange nemmere at kommunikere at RE4, IC10 og IC20 standser i Slagelse end "Slagelse-toget, Aalborg-toget som ikke er lyntoget og Esbjerg toget standser i Slagelse".

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak