Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regional+? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/3 2021, 21:00 (1101 dage siden) @ Trainee

Jeg tror som en anden skrev at "kært barn har mange navne"... Nogle gange bliver det kaldt lokalbane, andre regional, andre privat. Det kommer helt an på hvilken politiker, chef, eller hvem der lige formulerer det. Og der ikke er noget definitivt regelfast på hvordan det betegnes som sådan.

Og ja det kan så undre i forhold til branding, som jeg tolker er din hovedårsag til dit spørgsmål. Men reelt tror jeg folk er lidt ligeglade med hvad det egentlig hedder. En borger i Svendborg kan sige de tager regionaltoget til Odense. En anden siger lokaltoget, og en 3. siger måske grisen og en 4. bare toget. Tror der er lige så mange svar som muligheder på det du efterspørger :)

Bare mit lille indput


Mange tak for input, Frank.
Jeg tror desværre du har ret. Jeg er en af de typer der godt kan lide at tingene er regelfaste og konsistente, og det er nok derfor jeg graver så dybt efter en forklaring, velvidende at der nok ikke findes nogen.

Og ja, så er jeg nok også en af de få i dette forum, og resten af Danmark for den sags skyld, der går op i bl.a. branding-aspekterne af tog og jernbaner, så jeg gør nok klogt i at holde det for mig selv fremover :)

Det jeg lige har kunnet finde ved en hurtig Google-søgning er følgende definitioner som Banedanmark har haft engang på sin hjemmeside:

"Jernbanen er inddelt i klasser, der karakteriserer de enkelte strækninger. Hovedbaner udgør det overordnede banenet, der binder landsdelene sammen. Hovedbanestrækninger har den højeste tekniske udrustning og standard. Regionalbaner forbinder større købstæder uden for hovedbanen. Den tekniske udrustning og standard varierer. S-baner betjener det københavnske nærområde. Den tekniske udrustning og standard er høj. Lokalbaner findes typisk i områder med lav befolkningstæthed. Godsbaner bruges kun af godstog. Lokalbaner og godsbaner har lav teknisk udrustning og standard."

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB P931

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak