HH- & Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 24. marts, 2021, 10:00 (132 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Til sammenligning: Kattegatforbindelsens jernbanedel koster 55 mia. kr. med en rejsetid Kbh-Aarhus på 1 time 10 minutter


Hvor kommer 1 time og 10 minutter fra? Har man ikke hidtil talt om 1 time rent?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

De kommer fra den foreløbige rapport om linjeføringerne.
Det bør dog siges at det kan variere +/- nogle minutter afhængig af den valgte linjeføring. Men i rapporten anvendes 1 time og 10 minutter som eksempel.

Den ene time var 58 minutter i den allerførste rapport, fordi hastigheden hele vejen var 300 km/t og med tilslutning i Lejre.
Siden da kom Vejdirektoratet til og reducerede hastigheden til 200 km/t over broen og 250 km/t på land. Dermed en rejsetid på 1 time og 10 minutter (med tilslutning i Fjenneslev ved Ringsted).

(Vejdirektoratet ønsker ikke at forstå værdien af at reducere rejsetiden med bane, for så går der penge fra vejprojekterne. De har end ikke regnet på økonomien i at øge hastigheden. Det ligger ikke i deres DNA. Men når de selv laver vejprojekter, så kan de godt finde ud af at regne på værdien af tidsbesparelser. Nå, det var lige lidt ud mellem sidebenene).

https://kattegat.dk/om-forbindelsen/dokumenter/

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen