Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aktindsigt - Overførsel .... - Ministersvar og politik (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/3 2021, 12:56 (1128 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Poul Brandt, 24/3 2021, 13:10

Oplæg til formandskab den 27. august 2019 - en fast Kattegatforbindelse

Et uhyre interessant dokument. Her den mest interessante del:


[image]

Men det er vist en død sild. Enhedslisten vil ikke være med til en Kattegatforbindelse og dermed ikke opgive Togfonden.

Tror heller ikke borgmestrene i trekantområdet og Odense vil bifalde ideen.

Transportudvalget Folketinget 23. marts 2021

Transportudvalget har i brev af 10. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).

Spørgsmål nr. 315:
Vil ministeren oplyse, om ministeren mener, at det er i overensstemmelse med statens ejerskabspolitik, såfremt Sund & Bælt har
opfordret Kattegatkomitéen til at arbejde for en ændring af et gældende forlig ved at foreslå penge overført fra Togfonden til en Kattegatforbindelse, som det fremgår af oplægget til formandskabet
for Kattegatkomitéen af d. 27. august, 2019 offentliggjort med aktindsigt, jf. TRU alm. del - bilag 206?

Svar:
Som oplyst i mit svar på spørgsmål nr. S 1020 af 8. marts 2021 har
Sund & Bælt oplyst mig, at selskabet ikke har opfordret Kattegatkomitéen til at arbejde for en ændring af forliget om Togfonden.
I forhold til det hypotetiske scenarie i spørgsmålet, afhænger svaret af, om denne opfordring i givet fald var fremkommet under denne eller under den tidligere regering, hvilket ikke fremgår af det materiale, der henvises til i spørgsmålet. Hvis det havde fundet sted under denne regering, ville det have været i modstrid med regeringens politik, og jeg ville i så fald have fundet anledning til at tage spørgsmålet op med Sund & Bælts ledelse.

Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht

-----------------

Bemærk at det således må være regeringens politik at gennemføre Togfonden. - Ja han siger det direkte i SN interviewet: "der er nogle gamle forlig som rækker langt ud i fremtiden, og dem skal vi selvfølgelig respektere".

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Indsend billeder
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak