Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 24. marts, 2021, 14:45 (184 dage siden)

Da emnet skifter opretter jeg en ny tråd i fortsættelse af denne:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=165805


Siger ministeren at Kattegatbanen alligevel skal tilsluttes i Lejre, når han siger at hans forgænger med vilje har valgt en dyr linjeføring? Eller tænker han på enkelt kontra dobbeltspor på land?

Han taler om at den nye bane skal være ensporet. Interessant. Mon det er banen på land til Kalundborg, eller broen? - I det lange perspektiv er det åbenlyst at en enkeltsporet bane på land, vil være billigst senere at udvide, når man får behov for dobbeltspor.

Banen kan så maksimalt trafikeres af 3 tog pr time pr retning (Superlyn, interregionaltog Kbh-Ny Ellebjerg-Køge Nord-Ringsted-Ny Kalundborg-Aarhus og et tog Kbh-Roskilde-Ringsted-Ny Kalundborg-Aarhus). Måske er der behov for partiel dobbeltspor et eller flere steder. Selve broen får yderligere et tog Kbh-Roskilde-Holbæk-Ny Kalundborg-Samsø-Aarhus og kommer op på 4 tog pr time pr retning. Så trafikalt må det være mest relevant at lade banen på land blive enkeltsporet.

Som jeg hører det siger Ministeren at man kan lade staten betale for en ny bane på land til Kalundborg, "fordi det i sig selv er fornuftigt", og wupti Kattegatbanen er blevet 10 mia. kr billigere. Udgiften er så godt nok flyttet til statsbudgettet, men Kattegatforbindelsen kan pludselig betale sig selv inklusiv en jernbane. Genialt.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen