Interview med Ministeren i SN - Enkeltspor Kattegat (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, torsdag 25. marts, 2021, 08:10 (213 dage siden) @ My1202

Generelt gælder det at hvis du laver noget lige akkurat stort nok, så er det for småt allerede fra starten


Helt enig. Men politisk er opgaven at finde en løsning hvor Kattegatforbindelsen kan finansiere sig selv. I det perspektiv er det OK at anlægge en (statslig finansieret) enkeltsporet bane på land, og så senere udvide til dobbeltspor, når behovet opstår. - Vi ved alle et behovet opstår kort tid efter banen er færdig. Men så kan man retfærdiggøre det til den tid. Bare man i det mindste har forberedt for det.

Så dermed mener du at der ikke er behov for forbindelsen på nuværende tidspunkt.

Du misforstår. Behovet er der for 25.000 rejsende pr dag. Det jeg mente var at når staten finansierer enkeltsporsbanen på land, så bliver Kattegatforbindelsen billigere og dermed kan den realiseres og finansieres ved egne indtægter.


I øvrigt vil man kunne sende mere end 1 tog pr time ad den gamle bane via Roskilde, og på den måde udnytte broen bedre end jeg beskrev. Den gamle bane bør derfor opgraderes til 160 km/t, bliver interessant at se om det kommer til at ske.

Og her kommer man så ikke hurtigere til aarhus end ved at lave en hurtig og god forbindelse over Fyn

Korrekt. Men Kattegatforbindelsen kan være færdig 2033-2035, mens den hurtige via Odense ikke kommer før omkring 2050.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen