Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering i Nordjylland og til Struer (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 25/3 2021, 11:50 (1126 dage siden) @ MMT

... og hvad vil batteridrift betyde for godstransport på bane? Hvor langt kan et batterilokomoriv trække et godstog?

Hvor vigtigt er det for godstransport på bane i fremtiden,at strækningerne bliver elektrificeret?

Lige nu vil mit bud faktisk være, at det vil give mere mening, at holde mindre diesellok (under 2.000 hk) til kørsel eksempelvis Aalborg - Hirtshals, end at elektrificere for godstrafikkens skyld. Hvis man skal se totaløkonomisk på det. I netop dét lokomotivsegment kommer hybrid maskinerne meget snart - gerne med en dieselmotor og så batteriløsning til tomgang og "glidende" kørsel (60% af driftdøgnet)

Man kan så passende købe aflad gennem CO2 kvoter i stedet (dem kan man nok købe mange af for dé penge) og evt lave løsninger, hvor risken og meromkostningen for sådanne lok reduceres gennem statslige støtteordninger. Hvis vi antager, at elektrificeringen Lindholm - Frederikshavn (og til Hirtshals) koster 500 mio kr plus vedligeholdelsesomkostninger, så kan man snildt købe 20 nye diesellokomotiver efter gældende miljønorm for den pris....

Generelt vil et el-lok have et energiforbrug på 10-20% af energiforbruget på tilsvarende diesellok, samt markant færre værkstedseftersyn (altså dage hvor der ikke kan tjenes penge), ligesom vedligeholdelsespriserne er markant lavere.

Der er initiativer i udlandet (ikke implementeret endnu), hvor man vil stille diesellok til rådighed for godsoperatørerne, mod at undlade elektrificering på dele af strækningerne.
/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak