Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering i Nordjylland og til Struer (Generelt)

af pjl, 25/3 2021, 15:27 (1125 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Lige nu vil mit bud faktisk være, at det vil give mere mening, at holde mindre diesellok (under 2.000 hk) til kørsel eksempelvis Aalborg - Hirtshals, end at elektrificere for godstrafikkens skyld. Hvis man skal se totaløkonomisk på det. I netop dét lokomotivsegment kommer hybrid maskinerne meget snart - gerne med en dieselmotor og så batteriløsning til tomgang og "glidende" kørsel (60% af driftdøgnet)

Tror jeg stod ved siden af én i morges (AM940), den lød besynderlig meget som om den lagde fra land på batteri - anyhoo jeg har hørt disse omtalt som hybridlokomotiver med mulighed for en batteripack, de rene hybrider plejer ellers at være dominerende hér (EM923, bygget af Stadler)...

Man kan så passende købe aflad gennem CO2 kvoter i stedet (dem kan man nok købe mange af for dé penge) og evt lave løsninger, hvor risken og meromkostningen for sådanne lok reduceres gennem statslige støtteordninger. Hvis vi antager, at elektrificeringen Lindholm - Frederikshavn (og til Hirtshals) koster 500 mio kr plus vedligeholdelsesomkostninger, så kan man snildt købe 20 nye diesellokomotiver efter gældende miljønorm for den pris....

Med de landvindinger man gør med brint, bør dette være en god idé til godstogslokomotiver, så hvorfor ser man det ikke i større omfang? aflad og i det hele taget afhængighed af fossile brændsler kan ende med at blive en dyr affære i fremtien og specielt ting som jernbane og luftfart er i risikozonen for at blive ramt af stringente regler på Internationalt plan for forurening, så jeg ville ikke turde satse.

Der er initiativer i udlandet (ikke implementeret endnu), hvor man vil stille diesellok til rådighed for godsoperatørerne, mod at undlade elektrificering på dele af strækningerne.

Tænker også det er langt det smarteste, for eksempel at nogle som NJ vil stille deres Z70 til rådighed, eller udleje billigt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billeder

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak