Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjallese Station dags dato (3 fotos) (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 26/3 2021, 14:27 (1126 dage siden) @ Svend

Det handler lige så meget om at stabilisere driften hurtigst muligt. Med tre tog i timen på en enkelsporet strækning så vælter det hele meget hurtigt. Den effektive løsning er en overlæggerstamme i Svendborg, så man vender på 37 minutter fremfor 7 minutter. Men det ville hverken DSB eller Arriva betale og man har sandsynligvis heller ikke nok togsæt til det.


Det får i hvert fald en del til at overveje om jernbanen er det rigtige befordringsmiddel for dem. Vending på 7 minutter kombineret med en overdreven rettidighedskultur er dømt til gå galt ... af og til. Her tales også om rettidighedstyrani (eller på lidt smartere dansk punktlighedstyrani). Hellere aflyse (eller delaflyse) end at køre et par minutter senere end det er anført i køreplanen. Et modeord er også at køreplanerne skal være robuste ..... men åbenbart ikke for enhver pris.

Problemet er jo bare at der på en enkelsporet strækning ofte ikke er noget der hedder et par minutter ret længe. Skal man forlægge en krydsning til en anden station bliver det hurtigt 10-15 minutter også vælter dominobrikkerne - indtil man fjerner en brik (aflysning / delaflysning) eller indtil der er mere afstand mellem brikkerne (aften / weekend).
En mere robust køreplan har også været oppe at vende, men så hedder det altså ikke længere 3 tog i timen mellem Odense og Ringe. Det ønskede man alligevel heller ikke.

En del privatbaner kører med lignende høj frekvens og med høj rettidighed og få aflysninger, hvilket heller ikke er raketvidenskab på et lukket system hvor teknikken virker.

Jeg kan godt give dig ret i at der andre steder på banenettet måske er mere rettidighedstyrani hvor man kører til tiden for statistikkens skyld og ikke for passagerernes.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak