Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nørreport kåret til Europas næstværste station (Generelt)

af Scharfenberg, 27/3 2021, 14:21 (1119 dage siden) @ jacobchristensen

Bedømmelsen er lidt tricky, for Nørreport er grundlæggende en pendlerstation og mange af kriterierne passer bedre på fjerntogsstationer (Nørreport er valgt pga passagertallet) - Man kan evt prøve at hente excelarket og lave en beregning på København H.

At Nørreport så er en station hvor jeg helst hopper på det første S-tog for så at vente på Østerport i stedet, er en anden sag. Både S-togs- og regionaltogsperronen er underdimensioneret anno 2021.

Ifølge analysen placeres Nørreport som nr. 49 på en liste med 50 europæiske hovedbanegårde. Nørreport er vist det eneste trinbræt på den liste. Desuden havde de svært ved at finde data om Nørreport (det er ellers ikke særligt svært), så de endte med at skrive, at der fra Nørreport er 6 udenlandske forbindelser. Og 3 indenrigs. Øhhh…

På listen trækker det også ned, at der ikke er nogle restauranter på Nørreport. Tæller det virkelig ned, at der er 20 meter til den nærmeste fast food restaurant, et væld af caféer og supermarkeder lige i nærheden og hele 100 meter til Torvehallerne?

Vedligeholdelsen af 'Ny Nørreport' kunne dog godt trænge til et løft, og det arbejdes der på fra flere sider. Personligt synes jeg dog at F&R-perronen og adgangsvejene til metroen er ganske vellykkede. F&R-perronen er smal af historiske årsager, og jeg synes ikke, at en megadyr forlægning af sporene kan retfærdiggøres i forhold til den trods alt begrænsede nytte, det skaber. F&R får endvidere et enormt løft (reduktion i støj og partikler), når alle ME'erne er erstattet af Vectron i december 2021.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak