Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regional+? (Generelt)

af Steff, 27/3 2021, 14:29 (1116 dage siden) @ Schienenwolf

Betegnelserne Regionaltog og InterCity-tog går tilbage til K74. De er ikke udsprunget af DSBs organisation men er - ligesom Lyntog - togarter. Det er organisationen, som siden hen blev indrettet efter togarterne - ikke omvendt. I modsætning til de ældre benyttede betegnelser Iltog og Eksprestog kørte Regonaltog og InterCity tog fra K74 i (nogenlunde) timetakt med (nogenlunde) faste minuttal.

Jeg var ikke selv tilfreds med svar på, at regionaltog som titel og begreb blev indført i (næsten) samme åndedrag som med de lokomotivtrukne IC-tog i timetakt, nemlig med K74.

Derfor kontaktede jeg en af de personer der var med som aktør og senere havde flere chefstillinger i regionaltogsregi. Altså fra ”hestens mund” uden ellers sammenligning! Derfor anser jeg det nedenstående for velunderbygget og så historisk korrekt som muligt.
Det skal bemærkes, at jeg har udeladt ”mellemregninger”, midlertidige eller kortvarige organisationsændringer, navne og titler, der i dette svar her, må anses som værende ikke relevante.

Da K74 blev indført var det kun fjerntrafikken, der blev systematiseret med indførelse af lokomotivtrukne IC-tog og faste minuttal. Derfor kørte der stadigvæk de gængse persontog mellem byerne, men ikke med udtrykket “regionaltog” og i timetakt. Dette udtryk blev først anvendt senere i DSB som en intern “arbejdstitel” forud for arbejdet med K79. Altså blev ”Regionaltog” ikke anvendt eller har stået anført i en køreplan eller andet fra K74 og et antal år frem.

For at få alle køreplanerne til at hænge sammen og passende med det nu indførte IC-system fra K74, arbejdedes der hen imod at den resterende trafik i Danmark også fik “faste minuttal”. Dette skulle gennemføres på sidebanerne, men alle kunne dog ikke indledningsvis komme med.
Det var med udfasning af MO-togene og indsættelse af MR-togene i hovedsageligt Jylland-Fyn, og på Sjælland-Falster, de få MR-fremførte tog og de resterende ofte ret store lokomotivfremførte store lokaltog, der skulle være hovedstenene i dette nye timeprogram, Regionaltogene. Så begrebet Re er først opstået i.f.m. K79.
Som organisation for regionaltog blev det med den tidligere trafikchef som chef, som også beholdt den stilling, da regionaltog blev “omorganiseret” pr. 01.01.1994, og der bl.a. blev “oprettet” en organisation som hed “Salg og Service” under regionaltog. Passagerregionerne blev opløst. De to tilbageværende – Salgsregion Øst i København og Salgsregion Vest i Fredericia kom som organisation aldrig til at fungere og derfor ophørte de omkring 01-06-1995.

Så udtrykket Regionaltog blev først indført med starten af K79.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere
DSB MO1957

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak