Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bliver fremtidens tog trange? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/3 2021, 22:42 (1118 dage siden) @ kka-dk

Jeg er lidt bekymret for, at DSB ikke i tilstrækkelig grad tager højde for komfort ifm indkøb af fremtidens tog. En ting er, at afstanden mellem sæderne reduceres for at presse flere sæder ind (270 sæder på 110 meter) - den del har jeg dog forståelse for. Derimod synes jeg, at det er drønærgerligt, hvis frirumprofilen på det danske jernbanenet ikke udnyttes (3,5 meter i bredden mod 3,15 i store dele af Europa).

I beslutningsoplægget fra 2017 står således: “DSB anbefaler derfor, at der ikke stilles krav om, at den ekstra plads, som infrastrukturen tillader i bredden, udnyttes, men at det overlades til producenten at optimere dette. Dette reducerer samtidig risici ved mate- rielanskaffelsen.”


Havde du forestillet dig at DSB skulle kræve ny-/særudvikling af materiel, der er bredere end hvad der kan sælges og benyttes i resten af Europa? De tider er forbi med TSI-krav og få fabrikker, der i øvrigt ikke mere nyder godt af de-facto statsstøtte.

Mvh. Klaus K

Alt hvad svenskerne og nordmændene får leveret i disse år er bredere end det normale europæiske fritrumsprofil. Stadler Flirt til Norske Tog, Alstom (Bombardier) Zefiro Express til Västtrafik, Stadler Dosto til Mälartåg og Upptåget samt CAF Oaris til Flytoget i Oslo.

Alle ovennævnte, bortset fra Flirt, er bestil i væsentligt mindre mængder end DSB's nye tog.

Læs eventuelt denne artikel: Politikere kan glemme alt om hyldevarer: Alle eltog skal skræddersys til danske forhold

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak