Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bliver fremtidens tog trange? (Generelt)

af My1202, 1/4 2021, 15:57 (1120 dage siden) @ OLL

Helt uenig.
Blot fordi det giver lidt udfordringer er ideen jo ikke tåbelig.
Men du føler ikke noget behov for at sikre passagererne NÅR ulykken sker.
Bare ærgerligt at de døde da toget væltede!
Din tilgang forstår jeg ikke når vi taler om de høje hastigheder.
Enig i at ved lavere hastighed - f.eks. metro og S-tog og lokalbaner at man kan undlade selen.
Men kørsel over 160 km/h og toget vælter er lig med den sikre død!


Hvor mange tog er væltet her i landet i de seneste 20 år ??

Hvor mange rejser er der foretaget her i landet i de seneste 20 år ??

Hvor mange dræbte ved jernbaneulykker, her i landet, har der været de seneste 20 år ??

Det er umådeligt sikkert at tage toget og det farligste er turen mellem hjemmet og stationen, specielt hvis den sker på knallert.


Så er det nok mest sikkert at tage flyet i forhold til tilbagelagte kilometer.

https://ing.dk/artikel/hvilken-transportform-er-sikrest-99108

Men der er faktisk flere tog med hastigheder over 180 km som alene i Europa er væltet.
Spanien, Frankrig og Tyskland.

Så sradig. Er det ok at blive dræbt i et tog blot fordi det er besværligt at bruge sele?


TGV bruges der ikke seler/alarmer, Shinkansen bruges der ikke seler/alarmer, Acela bruges der ikke seler/alarmer.
Vi siger altid at Danmark og DSB ikke skal opfinde den dybe tallerken en gang til, men du er godt på vej til det.

Og så tag lige dette i betragtning: Hvor mange kører galt, kollidere eller vælter rundt med deres bil HVOR de har sele på, men stadig dør? Det er betydelig flere end hvor mange der er døde af afsporede tog siden Sorø ulykken. Du skal jo også til at have airbags i sæderne hvis du virkelig vil beskytte folk, og hvad skal alarmen gøre udover at genere de andre passagerer? Skal togføreren gå igennem toget og påminde folk om at hvis de ikke tager sele på, bliver de smidt af toget ved næste stop?

Det afhænger helt af hvordan du opgør dødsfald.
Er det antal kilometer man er transporteret? Så er fly mest sikkert. Sjovt nok med sele!
Er det antal gange du benytter et transportmidel.
Så er det bilen. Sjovt nok også med sele.
Er det varighed af turen.
Så er det fly eller skib.

Så med andre ord. Intet enkelt svar.
Udfordringen er at turen i højhastighedstog ender fatalt for mange hvis toget vælter.
Bemærk. Jeg taler ikke om Metro, S-tog og lokalbaner.
Og google selv forekomsten af dødsfald ved højhastighedstog.
Det er faktisk pæn høj NÅR uheldet er ude.
Selv har jeg nok kørt over 1.2 mio km i bil og kun 2 gange oplevet en anden bil påkører mig bagfra ved lav fart.
Så hvorfor skal jeg have sele på i bilen og flyet og ikke i toget?

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak