Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bliver fremtidens tog trange? (Generelt)

af OLL, Ballerup, 1/4 2021, 16:15 (1113 dage siden) @ My1202

TGV bruges der ikke seler/alarmer, Shinkansen bruges der ikke seler/alarmer, Acela bruges der ikke seler/alarmer.
Vi siger altid at Danmark og DSB ikke skal opfinde den dybe tallerken en gang til, men du er godt på vej til det.

Og så tag lige dette i betragtning: Hvor mange kører galt, kollidere eller vælter rundt med deres bil HVOR de har sele på, men stadig dør? Det er betydelig flere end hvor mange der er døde af afsporede tog siden Sorø ulykken. Du skal jo også til at have airbags i sæderne hvis du virkelig vil beskytte folk, og hvad skal alarmen gøre udover at genere de andre passagerer? Skal togføreren gå igennem toget og påminde folk om at hvis de ikke tager sele på, bliver de smidt af toget ved næste stop?


Det afhænger helt af hvordan du opgør dødsfald.
Er det antal kilometer man er transporteret? Så er fly mest sikkert. Sjovt nok med sele!
Er det antal gange du benytter et transportmidel.
Så er det bilen. Sjovt nok også med sele.
Er det varighed af turen.
Så er det fly eller skib.

Så med andre ord. Intet enkelt svar.
Udfordringen er at turen i højhastighedstog ender fatalt for mange hvis toget vælter.
Bemærk. Jeg taler ikke om Metro, S-tog og lokalbaner.
Og google selv forekomsten af dødsfald ved højhastighedstog.
Det er faktisk pæn høj NÅR uheldet er ude.
Selv har jeg nok kørt over 1.2 mio km i bil og kun 2 gange oplevet en anden bil påkører mig bagfra ved lav fart.
Så hvorfor skal jeg have sele på i bilen og flyet og ikke i toget?

Og er selen i fly med til at hjælpe folk når flyet styrter eller nødlander? Svar nummer 2.
Og ja, der er stor forskel, da det ene er en ukontrolleret handling, hvor det andet er en kontrolleret handling.

Når du kører i bil, så er selen med til at holde dig i en fast position igennem kraftige sving, acceleration og deceleration som er langt kraftigere end hvad du kommer til at opleve i et tog, og siden du i et tog ikke bare lige kan skifte kørebane som du kan i bil, så er selen der til at hjælpe dig mod pludselig og kraftige ryk, men hvis du er med en i en højhastighedskollision eller ulykke, så ja, selen holder dig tilbage, men det der er ligeså meget med til at redde dig er udformningen på bilen (crash zones) og airbags foran, ved siden og bag dig.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak