Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

sikkerhedseler i tog...... (Generelt)

af pjl, 2/4 2021, 12:14 (1110 dage siden) @ My1202

Læs hvad der står før du svarer med den lange liste: " i almindelige drift af TVG på højhastighedsbaner".

Overkørsler findes ikke på højhastighedsbaner - men TGV har kørt og kører på mange "almindelige" strækninger. Har f.eks.tidligere ofte kørt TGV fra Le Mans til Rennes - max.hastighed 120 og ligeså snoet som mellem Horsens og Skanderborg og med et væld af overkørsler...... Testkørsel er ikke almindelig drift.

P.Jensen


Kære P.Jensen
Jeg svarede Steenth. Ikke dig.

Det var en liste med alle de uheld TGV tog har været involveret i.
Så tilsyneladende kan TGV tog køre på strækninger med overskæringer.
Bemærk at der var angivet hastighed!
Bemærk også at jeg havde skrevet testkørsel. Ellers havde du næppe vidst at det var en testkørsel.

Fint nok at du ikke kan lide tanken om seler i tog.

Blot sjovt at efterhånden det eneste sted vi mennesker bevæger os med hastigheder over 75 km/h uden at være fastspændt er i tog. (Af gode grunde kan du ikke være fastspændt på en motorcykel - ifald du skulle finde det nødvendigt at korrigere mig!)

Tilsyneladende mener nogle - hvis man gider dykke ned i litteraturen om emnet- at flere vil blive skadet såfremt de er fastspændt når dem som ikke er fastspændt kastes rundt i kupeen eller man får bagage ned i hovedet fra hylden over sæderne

Et sjovt argument når man ved at passagerer i busser og biler netop udgør en risiko for de som ikke er fastspændte.

Det minder om de argumenter som modstandere af selen fremførte for 50 år siden!

Ligesom sandsynligheden for at ryge ud af vinduet i en væltet togvogn er langt større såfremt man ikke er fastspændt.

Så blot fordi noget sker sjældent så behøver man det ikke at sikre sig? Det må jo være dit argument?

Vidste du iøvrigt at før Covid-19 var der i gennemsnit 1 mio flypassagerer i luften på et givet tidspunkt døgnet rundt.
Alligevel døde der i 2019 kun 256 passagerer i 86 uheld i kommercielle fly.
Så hvorfor have sele på i fly?

Fordi konsekvenserne af ikke at have det under en “normal” rejse er store, lufthuller eller overshooting kan have store konsekvenser for passagerer der ikke er fastspændt, så sikkerheden i at være fastspændt under rejsen giver adskillige fordele for ens egen sikkerhed.

Desuden konstaterer jeg at ingen endnu er blevet dræbt ved en Tgv Højhastighedsulykke, ej heller på Shinkansen i 50 år!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak