Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

sikkerhedseler i tog...... (Generelt)

af My1202, 2/4 2021, 17:31 (1119 dage siden) @ pjl

Vidste du iøvrigt at før Covid-19 var der i gennemsnit 1 mio flypassagerer i luften på et givet tidspunkt døgnet rundt.
Alligevel døde der i 2019 kun 256 passagerer i 86 uheld i kommercielle fly.
Så hvorfor have sele på i fly?


Fordi konsekvenserne af ikke at have det under en “normal” rejse er store, lufthuller eller overshooting kan have store konsekvenser for passagerer der ikke er fastspændt, så sikkerheden i at være fastspændt under rejsen giver adskillige fordele for ens egen sikkerhed.

Desuden konstaterer jeg at ingen endnu er blevet dræbt ved en Tgv Højhastighedsulykke, ej heller på Shinkansen i 50 år!

Jeg tillader mig at svare dig, selvom Poul bad om at vi holdt påskefred.
Noget du så ikke har set eller ønsket.

Du har ikke styr på tallene.
Tager du flytrafikken i USA var der i 2019 926 mio passagerer.
Kilde:
https://www.bts.gov/newsroom/preliminary-estimated-full-year-2019-and-december-2019-us-...

I perioden 1980-2008 var der 298 kvæstede og 3 døde i USA i forbindelse med turbulens.
Det giver 1,2 kvæstet pr. år pr. 100 mio. flyrejsende.
Antal dræbte pr. år er tilsvarende 0,01 pr. 100 mio. flyrejsende.

https://scholar.google.dk/scholar?q=Turbulence+injuries+statistics&hl=en&as_sdt...

TGV kører årligt med 100-110 mio. passagerer.
Siden 1988 frem til 2019 var der 1 måske 2 dræbte og 179 kvæstede ved uheld med TGV toge i Frankrig.
Det giver 9 kvæstede pr. år pr. 100 mio. rejsende og 0,05-0.1 døde pr. 100 mio. rejsende.

Så det er sådan ca. 10 x farligere at køre med TGV end at flyve og blive udsat for skader som følge af turbulens.

Skadeantallet ville givet have været større i fly såfremt man ikke benyttede sele og tilsvarende meget lavere med TGV-toget såfremt man havde benyttet sele.

Og så glemmer du at såvel Tyskland , Spanien og Italien har haft flere meget alborlige uheld med højhastighedstog.

Tyskland
3/7-1998:
101 døde.
194 kvæstet.

22/9-2006:
25 døde.
?? Kvæstede.

26/4-2008:
34 kvæstet.

Spanien:
24/10-2010:
79 døde.
140 kvæstede.

Italien:
6/2-2020
2 døde.
30 kvæstede.

Så den store forskel er der altså ikke på fly og højhastighedstog.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak