Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skifte i Fredericia fra K 22 (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 4/4 2021, 12:03 (1115 dage siden) @ Svend
redigeret af Poul Brandt, 4/4 2021, 12:48

Mon genoptagelsen af IC Lyn til/fra Frederikshavn så ikke kan gennemføres p.g.a. manglende MF med ETCS ?


Det tror jeg sådan set heller ikke, man er interesseret i Nordjylland. De er ret tilfredse med betjeningen med Nordjyske Jernbaner og at der skal køre DSB-tog ind imellem de andre tog, giver kun "støj".

Og rent økonomisk er Nordjyskes "lokaltog" markant billigere i drift end DSB's "fjerntog", så Ministeriet har nok ikke været svær at overtale. :-)

Samtidig er der sondering af muligheden for at Nordjyske overtager mere af vedligeholdelsen af strækningen (stationer tror jeg det var).

Næste logiske skridt er vel at Nordjyske overtager hele strækningen som en lokalbane.?
Med passende forøget tilskud til vedligehold forstås.:-D

Sidst, men ikke mindst, passer det vel også DSB ret godt. DSB's plan er jo at kunne klare sig uden tilskud fra 2030, så tab af en strækning, der end ikke på lang sigt kan give overskud i sig selv, er i det perspektiv en gevinst.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak