Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

sikkerhedseler i tog...... (Generelt)

af steenth, 4/4 2021, 20:42 (1116 dage siden) @ My1202

Det var en liste med alle de uheld TGV tog har været involveret i.

Det er vildt overdrevet med hastigheden på testkørslen - det er et normalt TGV, som ikke kan kører 500 km/t, som midlertidig er udstyret til disse testkørsler og det er kun ved specielt tests at man kører med de høje hastigheder..... Denne testkørslen skulle kun have haft en overhastighed på 10% og var en del af ibrugtagningen af banen. Ulykken skete på vej ud af højhastighedsstrækningen, hvor hastigheden skulle have været meget lavere. Men under normalt drift var den for høj hastighed blevet fanget af togkontrolsystemet.

Så tilsyneladende kan TGV tog køre på strækninger med overskæringer.

Det kunne være du skulle tage en ferie, hvor der også indgår en tur med TGV. En af mine første ture var fra Paris til Montpellier, hvor den sidste del fra Valence gik i Rhône dalen.... Du mangler en god baggrundsviden, kunne fås ved en tur til Frankrig. Og der er tit hyggelig at tage toget.... For TGV kan komme til selv små steder med egen kraft - bare der er køreledninger...

Men det er ulykker i overkørsler som fylder mest. Det er uafhængig af togtype.

Bemærk at der var angivet hastighed!
Bemærk også at jeg havde skrevet testkørsel. Ellers havde du næppe vidst at det var en testkørsel.

Stadig - det er svært at finde alvorlige ulykker på højhastighedsbaner...

Fint nok at du ikke kan lide tanken om seler i tog.

Blot sjovt at efterhånden det eneste sted vi mennesker bevæger os med hastigheder over 75 km/h uden at være fastspændt er i tog. (Af gode grunde kan du ikke være fastspændt på en motorcykel - ifald du skulle finde det nødvendigt at korrigere mig!)

Tilsyneladende mener nogle - hvis man gider dykke ned i litteraturen om emnet- at flere vil blive skadet såfremt de er fastspændt når dem som ikke er fastspændt kastes rundt i kupeen eller man får bagage ned i hovedet fra hylden over sæderne

Det er faktisk undersøgt grundig i Storbritannien. De har været udsat for en del store ulykke med dræbte. Så har en del cases at kigge på.
https://www.railwaygazette.com/news/study-says-no-to-seat-belts-on-trains/32221.article

Konklusion er at sikkerhedsseler gør mere skade en gavn.... De regner med flere dræbte med sikkerhedsseler end uden...

Der er mere materiale på det.
https://www.railwaysarchive.co.uk/documents/RSSB_Injuries2005.pdf
https://www.railwaysarchive.co.uk/documents/RSSB_Windows2005.pdf
Desværre er der en gammel rapport. Så linket til hovedrapporten er desværre fjernet.

Tyrkiet er kommet samme resultat:
https://en.rayhaber.com/2020/02/ombudsman-does-not-protect-seat-belt-on-high-speed-trains/

Et sjovt argument når man ved at passagerer i busser og biler netop udgør en risiko for de som ikke er fastspændte.

Det minder om de argumenter som modstandere af selen fremførte for 50 år siden!

Fakta at risikoen er vurderet af nogle af dem som ved mest om dens slags. Jernbanesektoren har en del viden om hvad der virker eller ikke virker omkring sikkerhed. Og det, hvor der kan hentes store genvister, er at forebygge at det sker. Og at konstruktionen af vogne er hensigtsmæssigt uanset om man sidder ned eller står op, når det sker. For jeg kan se at spørgsmålet om sikkerhedsseler kommer frem regelmæssigt.

Ligesom sandsynligheden for at ryge ud af vinduet i en væltet togvogn er langt større såfremt man ikke er fastspændt.

Det er noget af det britterne har tjekket efter. Men det hjælper ikke i de stituationer hvor vognen bliver smadet. Det er der hvor der meget dræbte.

Vidste du iøvrigt at før Covid-19 var der i gennemsnit 1 mio flypassagerer i luften på et givet tidspunkt døgnet rundt.
Alligevel døde der i 2019 kun 256 passagerer i 86 uheld i kommercielle fly.

De største ulykker på højhastighedsbaner i almindelig drift kommer ikke op på det antal dræbte samlet set i de 50 år, hvor det har været der. Og med højhastighedstog nærmere vi os det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak