Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skifte i Fredericia fra K 22 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 5/4 2021, 17:32 (1088 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Faktisk gælder rejsetidsgarantien på rejser mellem DSB og NJ's tog. Det kræver dog nok, at det er er betalt fuld pris.

Ja, det kræver en direkte billet. Hvis man køber en Orange København-Aalborg og bruger Rejsekort Aalborg-Hjørring så kan man kun få refusion hvis man bliver over 30 minutter forsinket i ankomst til Aalborg, men ikke hvis man ankommer 10 minutter forsinket til Aalborg og misser toget mod NJ. Det giver en forsinkelse på 30-60 minutter ved ankomst til Hjørring - men ny billet = ny rejse.

Denne regel om at en ny billet er lig med en ny rejse, er givetvis i overensstemmelse med Togpassagerforordningen, men min oplevelse med såvel NJ som DSB er, at de i praksis accepterer separate billetter i forlængelse af hinanden under ét.

Det er da i det mindste positivt. Jeg havde for et par år siden en interessant oplevelse hvor jeg skulle med en bybus til Aalborg banegård og derefter med et NJ-tog mod nord. Inden jeg tog med bussen fandt jeg ud af at toget var aflyst, så jeg ventede en halv time med at tage med bussen for ikke at skulle vente på banegården. I første omgang nægtede NT at acceptere denne manøvre i forbindelse med Rejsetidsgaranti, men da jeg så ville have den prøvet hos Ankenævnet fik jeg "medhold" af NT i partshøringen, inden sagen kom til vurdering.


Nordjyske Jernbaners praksis er også vist i denne sag fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, hvor en familie på rejse fra Hjørring til Odense missede deres forbindelse i Aalborg. Familien havde købt zonebilletter Hjørring-Aalborg for 320 kr. og orangebilletter Aalborg-Odense for 738 kr. inkl. plads, og allerede inden ankenævnets indblanding havde NJ kompenseret 25% af den samlede billetpris, svarende til 265 kr. Sagen gik så på, at dette langt fra dækker klagerens udgift på 1.420 kr. til nye standardbilletter..

Men det er nu også sydgående der er værst - altså hvor man må gamble en Orange billet på at NJ ikke aflyser eller er forsinket.

Helt enig. Interessant nok belyser den nævnte ankenævnssag, at man i visse tilfælde kan have krav på refusion af nye standardbilletter, hvis man misser sine orangebilletter pga. NJ's forsinkelse eller aflysning. Dette jf. alm. erstatningsret, så her gælder en forudsætning, om at den skadelidte ikke bærer skyld eller har accepteret risikoen for skaden. I den konkrete sag fandt et flertal i ankenævnet, at klager "havde en særlig anledning til at sikre sig ikke at planlægge deres rejse med en for snæver margin til et skifte på 4 minutter", og at "klageren skulle have taget toget fra Hjørring 60 minutter tidligere, hvilket efter ankenævnets opfattelse ikke er et urimeligt krav".

Her bliver det jo slået fast, dog med et snævert flertal, at en billet = en rejse. Dvs. samme regler som hvis man misser et fly pga. forsinket tog eller lignende.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak