Jernbanegods (Trafikpolitik)

af Niels Bak, torsdag 08. april, 2021, 23:36 (243 dage siden) @ Poul Brandt

Lidt ærgerligt at se at der ikke er tænkt godstransport på tog med i planen :-/


Det er nævnt men ikke noget sønderligt voldsomt. Dog nævnes det manglende dobbeltspor i sønderjylland som også er med i udspillet.


"Femern Bælt-forbindelsen vil skabe en ny rute til godstrafikken mellem Sverige og Tyskland. Det vil løfte den nordeuropæiske banegodstransport markant, afhjælpe kapacitetsudfordringer på den eksisterende rute gennem Danmark via Storebælt og Lillebælt og ifølge prognoserne føre til en stigning i banegodstransport Foruden Femern Bælt-forbindelsen er en udvidelse af kapaciteten ved Ringsted, en ny sydlig jernbanekorridor og dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg de vigtigste projekter for jernbanegodstrafikken"

Jo men absolut ingen ambitioner for andet end transitgods i hovedkorridoren. Især TEN-T-korridoren til Hirtshals burde have potentiale, hvis ellers der blev investeret i den. Men ingen el nord for Ålborg, så der skal stadig investeres i ekstra lokomotiver til den sidste strækning, ingen shunts ved hverken Århus eller Hjørring. Desuden heller intet om problematikken med udrustning til det nye signalsystem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen