Om 250 km/t over Lolland og Femern (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, søndag 11. april, 2021, 17:58 (74 dage siden) @ andersj

Det er endnu ikke lykkedes SJ at skrive kontrakt på nye højhastighedstog. Senest forsøgte man at indgå en kontrakt med Bombardier uden udbud, hvilket naturligt nok blev indklaget af nærmest samtlige øvrige togproducenter. SJ gik vist ud fra at de var fritaget for at gennemføre udbud, fordi de kun kører i fri trafik. Men de er stadig ejet af staten.

Jeg tror dog stadig at man får nogle seriøse kapacitetsproblemer mellem Nykøbing F og Ringsted med hastigheder over 200 km/t. blandet sammen med 100 km/t godstog og stoppende regionaltog. I Tyskland ser man jo konsekvensen at pendlerne får lov at sidde og kukkelure på en landstation i 10-15 minutter for at vente på overhalinger af ICE-tog.

Der er også den udfordring at det materiel man har indkøbt til at betjene strækningen kun kan køre 200 km/t.

Tak Anders

Jeg tager overvejelserne om opgradering til 230 km/t ud. Det er alligevel forstyrrende for hovedsigtet med henvendelsen.

Der skal nu nok komme materiel efterhånden som Togfondbanerne bliver færdige, ikke mindst hvis man anlægger en Kattegatforbindelse. Da DSB fik lov til at indkøbe det langsomme 200 km/t materiel, var det med den klare politiske meddelse at man så senere kunne købe 250 km/t materiel. Derfor blev antallet af togsæt begrænset fra oprindeligt 250 til 100+option.

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen