Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Om 250 km/t over Lolland og Femern (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/4 2021, 18:06 (1103 dage siden) @ Togbus

Kombinationen af ovenstående, en kort sydlig omfartsbane ved Ringsted, forenkling af København H og den besluttede nye tunnel i Tyskland mellem Femern og fastlandet vil reducere rejsetiden København-Hamborg pænt under den ellers planlagte 2½ time og dermed tættere på de 2 timer, som erfaringsmæssigt fuldstændigt udkonkurrerer flytrafikken mellem to byer, og dermed reducerer CO2 udledningen markant.

.
Jeg tror ikke du har regnet på hvormange der i et almindeligt år med "normal" flytrafik rejser med fly mellem CPH og Hanborg - det er ikke ret mange. En jernbane med reducerede køretider kan få flere til at rejse mellem de to byer, og det giver altså ikke i sig selv en CO2-reduktion, snarere tværtom. Om der kommer en tilstrømning til jernbanen afhænger af noget så simpelt som pris og rejsetid - flyselskaberne har vist vejen ved at vise at komforten ikke er den betydende parameter på 2-3 timers ture.

Tak Togbus

Nej jeg har ikke regnet. :-) Pointen er at alt andet lige vil nogen skifte fra fly til tog, når toget bliver hurtigere.

Hvis det tiltrækker flere rejsende er det forbedret mobilitet, som er samfundsøkonomisk gavnligt. Man kunne skrive om mange andre forhold, men af hensyn til overhovedet at opnå politikernes opmærksomhed prøver jeg at holde henvendelsen laserfokuseret og på én A4 side, og det er lidt svært. :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak