Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Glad DSB-mand om fremtidens tog (EB) (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/4 2021, 21:58 (1108 dage siden) @ Danielsen
redigeret af Poul Brandt, 11/4 2021, 22:20

Hvor mange af EB'erne er egentlig i drift i øjeblikket? Det kan da ikke være mange, der er behov for til de par løb mellem Østerport og Slagelse.

Trods indkøringsproblemet er lokomotivførerne godt tilfredse med det nye materiel, lyder det fra den tekniske projektleder. Lokomotiverne er nemme og intuitive at betjene med piktogrammer på alle kontakter, og menuer og guides til problemløsning på skærmene i førerrummet.

De roser det rummelige førerrum og ikke mindst køreoplevelsen, som måske kan sammenlignes med gå fra en gumpetung gammel dieselbil til en ny elbil.

»Dem vi har snakket med, er mere end begejstrede. De synes, det er en fantastisk god arbejdsplads, de har fået, både ergonomisk og støjmæssigt. De er glade for den måde, lokomotivet reagerer på. Det er meget kontant og reagerer med det samme, når man træder på speederen og giver det lidt gas,« siger Lars Grinderslev.

DSB har været oppe på at have fire af lokomotiverne i drift, men kører af køreplanlægnings- og personalemæssige årsager nu med to. Fra maj er otte i drift, og fra slutningen af sommeren 12.


(Jeg fik en delvis tilladelse til kopiering:)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak