Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 11/4 2021, 22:46 (1082 dage siden) @ steenth

Desværre ligner det at man kun har haft fokus på den indenlandske trafik. Det vil jeg gerne kalder en brøler...

Jeg tror lidt du overvurdere hvor vigtig Flensburg-trafikken er. Jeg har kørt med 57xx togene en del gange og langt de fleste passagere hopper direkte over i RE7 mod Hamburg. Der er næsten ingen lokaltrafik til/fra Flensburg, hvilket nok til dels kan tilskrives 2-timers driften.

Muligvis overvurdere jeg trafikken. Men jeg ikke glad for at der kommer nogle begrænsninger mulige forbindelser, som burde have været undgået.

Sydøstjylland er jo jernbanemæssigt et vanskeligt område, fordi jernbanen jo ikke betjener de vigtige byer og relationer. Sønderborg-Flensburg vil altid være hurtigere med bus. Haderslev og Aabenraa betjenes ikke. Så man kan ikke rigtig argumentere for mere end et tog i timen mellem Lunderskov og Tinglev, hvilket jo så ender ud i en dårlig betjening af både Flensborg og Sønderborg med 2-timers drift.

Den bedste løsning ville være at få RE7 forlænget til Tinglev, men det kræver jo et par nye Twindexx "togsæt" til dansk kørestrøm - også lander man i samme suppedas med to varianter af samme tog til et semi kompliceret togsystem.

Den næstbedste løsning er forlængelse af RE72 Kiel-Flensburg med batteritog hver time til Tinglev. Umiddelbart vil det kun kræve et ekstra togsæt, da RE72 vender skarpt i Flensburg xx:57 -> yy:04.

Dog kan man ikke med RE72's nuværende køreplan nå at få korrespondance med ICL i Tinglev. Men jeg ved heller ikke hvordan man har tænkt sig at betjene Sønderborg i fremtiden. Der blev jo lagt op til at man ikke ønskede at driftskoble de nye tog, men kun op- og nedformering.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak