Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Om 250 km/t over Lolland og Femern (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 11/4 2021, 22:57 (1109 dage siden) @ Togbus

Den store konkurrent til tog CPH-Hamborg er fortsat bilen - det vil nok kun tage 3 1/2 time at køre fra København til Hamborg med en fast forbindelse. Det er sådan set også derfor at flyets andel i et normalår ikke er større - folk tager bilen.

Prismæssigt bliver bilen dog en dyr løsning med den planlagte tunnelafgift. Fly til Hamburg er kun erhvervsfolk - det ses også på de priser SAS normalt forlanger for ruten. Turister tager toget eller bilen.

Berlin kunne være interessant, for jeg tror godt at en del vil vælge toget til hvis det er direkte - også selvom det er dyrere end flyet. Fly til Berlin er utroligt bøvlet med den nye lufthavn der ligger meget langt ude. Jeg brugte i 2018 over en time på at komme fra et hotel i Østberlin til Schönefeld - BER tager lige 10 minutter ekstra med S-toget. Der er dog det problem at DB Netz helst vil have alle fjerntog op på 230 km/t mellem Berlin og Hamburg. Derfor er de tjekkiske statsbaner vist også på udkig efter lokomotiver og vogne til 230 km/t til Pragtogene. De nuværende Vectrons der bruges er blot leaset.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak