Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ladestander til batteritog (Generelt)

af andersj, Aalborg, 12/4 2021, 10:15 (1104 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Såvidt jeg ved, så har batterier længere levetid hvis de lades oftere. Så man kan overveje økonomien i at gå efter kortere rækkevidde.

Jeg har dog ikke set analyser af dette.


Maksimal levetid for batterierne indgår i leverandørernes angivne rækkevidde. Lige nu er rækkevidden omkring 130 km (drevet af tyske udbud på batteritog til erstatning af 41 meter lange dieseltog), men samme batteriløsning kan komme op omkring 200 km rækkevidde, men så er effekten på batteriernes levetid en lidt anden

Det passer også meget godt med det netop afsluttede forskningsprojekt mellem Stadler, Technische Universität Berlin og EWE AG hvor Stadlers testtog på tre vogne havde en praktisk rækkevidde på 185 km.

185-Kilometre Range: Stadler Successfully Concludes "Battery Technology" Research Project with the FLIRT Akku

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak