Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Taktfahrplan er konkurrenceforvridende? (Generelt)

af Fysikeren, 12/4 2021, 10:15 (1082 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Spørgsmålet er om en Taktfahrplan hæmmer den frie konkurrence?

Diskussionen er reel, og kan sammenlignes med de investeringer i jernbanen - herunder ikke mindst reduktion af kapaciteten på København H - som der diskuteres herhjemme. Forudsætningerne tager nemlig ikke højde for, at EU forventer at væksten i jernbanetrafikken vil komme gennem åbning af jernbanemarkedet for fri trafik, og at ingen operatør må have mere end 49% af markedet.

Altså populært sagt: Lige nu planlægger man ud fra en "monopol-tankegang", hvordan man efter bedste overbevisning mener, at jernbanen udvikler sig bedst. Men man har ingen involvering af kommercielle aktører, fordi disse ikke er her endnu (og heller ikke kommer, før rammebetingelserne bliver attraktive)

Lidt ligesom hvis SAS og Københavns Lufthavn skulle definere, hvor mange fly, der er behov for at kunne håndtere i CPH om 10 år. Det har de sikkert et ganske godt bud på, men de ved faktisk ikke noget om det.

Det er der ikke noget galt i, for man kan jo ikke rigtig planlægge efter behov for nogen, som man ikke kender. Man må bare håbe, at de ikke får lavet noget skidt, der ikke kan rettes op igen.

/Lasse

Det er jo også et valg. Hvis man ser jernbanen som en del af et stort kollektivt netværk, nærmest som bybane bare på landsplan, så giver de germanske tanker om takt rigtig god mening og man kan optimere meget.

Ser man derimod på jernbanen med de samme briller som flytrafikken ville man nok skulle planlægge anerledes.

Udfordringen består vel i at få det bedste af begge dele uden at ødelægge noget af hver af dem.

Som passager vil man gerne have noget at vælge imellem. Samtidigt med at man gerne vil have en sammenhængende oplevelse med billetter og køreplan.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak