Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ladestander til batteritog (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 12/4 2021, 11:09 (1109 dage siden) @ andersj

Såvidt jeg ved, så har batterier længere levetid hvis de lades oftere. Så man kan overveje økonomien i at gå efter kortere rækkevidde.

Jeg har dog ikke set analyser af dette.


Maksimal levetid for batterierne indgår i leverandørernes angivne rækkevidde. Lige nu er rækkevidden omkring 130 km (drevet af tyske udbud på batteritog til erstatning af 41 meter lange dieseltog), men samme batteriløsning kan komme op omkring 200 km rækkevidde, men så er effekten på batteriernes levetid en lidt anden


Det passer også meget godt med det netop afsluttede forskningsprojekt mellem Stadler, Technische Universität Berlin og EWE AG hvor Stadlers testtog på tre vogne havde en praktisk rækkevidde på 185 km.

For lige at præcisere: De 130 km er for tog på ca 40-55 meter, og altså to-vognstog med omtrent 60% af den mulige batterikapacitet på Stadlers test Flirt. Som tre-vogns tog kan man komme endnu længere op.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak