Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Om 250 km/t og godstog (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 14:07 (1103 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg vil gerne dele mine overvejelser om godstog.

Der må åbenbart aldrig må være passagertog i tunnelen samtidig med et godstog pga. frihed for godsoperatører til når som helst at medtage farligt gods.

Nu forstår jeg så hvorfor overhalingssporene ligger i Holeby og Burg ca. 8 km fra tunnelen. Det er fordi godstoget kører 8 km fra tunnel udmunding til overhalingsspor (f.eks. i Burg), mens det efterfølgende passagertog kører gennem tunnelen og hen til overhalingssporet (18 +8 km). Altså persontoget indhenter ikke godstoget før ved overhalingssporet (i Burg).

Nu lidt høkerregning:
Helt præcist kan passagertoget køre 20 af de 26 km, mens godstoget kører de 8 km. Godstoget skal dog også have ekstra tid, da det skal bremse, og sporskifter skal stilles, hertil afsættes ekstra 3 minutter. Så passagertoget må først kører ind i tunnelen 3 minutter efter godstoget er kørt ud af tunnelen.

Hvis et godstog starter fra Holeby, når det er blevet overhalet af et passagertog, vil det 19 minutter senere kører ud af tunnelen i Puttgarden (16 minutter køretid for de 26 km + 3 minutter til acceleration mv.). Hvis det næste passagertog 1 minut senere overhale det næste godstog i Holeby, vil dette passagertog efter yderligere 2 minutter køre ind i tunnelen (dvs. 3 minutter efter det foregående godstog kørte ud af tunnelen).

På denne måde er der præcist 20 minutter mellem hvert godstog og 20 minutter mellem hvert passagertog.

Der kan således afvikles 3 togpar (et godstog + et 250 km/t passagertog) i timen.

Men jeg kender ikke tilstrækkeligt til detaljer i køreplanlægning, så jeg kan bare konstatere at det nok kan lade sig gøre, men at andre med mere forstand herpå er nødt til at beregne det.

Er det i øvrigt nu også korrekt at der ikke bliver overhalingsspor i Puttgarden, men kun i Burg?

Jeg har lige fået bekræftet at over Lolland er overhalingsspor og deres placering allerede forberedt for 250 km/t og mellem Vordingborg og Næstved for 230 km/t.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak