Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Vægt (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 19:59 (1108 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Poul Brandt, 12/4 2021, 20:13

Ministeren nævnte at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3" - holder det?

JH


Nej. 20% hurtigere (1,2 ms² mod 1,0 ms²)


IC3 kan vel kun 1,0 m/s² indtil den skal skifte gear?

De ny tog kan vel holde den acceleration op til 60-70 km/t

Hvis det så viser sig at 0-100 km/t klares på den halve tid, så kan man godt sige at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3"

Men om det er det der menes, kan jeg naturligvis ikke sige


De er så kraftigt motoriseret 5,85 MW (Øresundstog 2,1 MW) at jeg tror de holder 1,2 m/s/s accelerationen op til omkring 100 km/t. Så ja det er dramatisk meget bedre. Jeg kan ikke finde vægten, så kan ikke beregne det.

Men det kan sandsynligvis accelerere til maksimum hastigheden dobbelt så hurtigt som IC3. Så Ministerens udtalelse er ikke helt hen i skoven. :-)

Fandt det i tekniske data i DSB nyheden: Fra 0 km/t til 70 km/t på 1,2 m/s2

De togsæt må være forfærdeligt tunge, når 5,85 MW kun kan holde accelerationen indtil 70 km/t.
En hurtig beregning siger at 5 vogns toget vejer 251 ton dvs 50 ton pr vogn. (22 meter pr vogn)
Et Øresundstog (3 vogne) vejer 153 ton og altså 51 ton pr vogn (26 meter pr vogn).
Man er ikke just imponeret. Alstom vognene er kortere og vejer det samme.
Og der er færre bogier pr vogn (6/5 bogie modsat øresundstogets 4/3).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederBillige jernbane T-shirts

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak