Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Vægt (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 20:34 (1109 dage siden) @ Rail

Ministeren nævnte at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3" - holder det?

JH


Nej. 20% hurtigere (1,2 ms² mod 1,0 ms²)


IC3 kan vel kun 1,0 m/s² indtil den skal skifte gear?

De ny tog kan vel holde den acceleration op til 60-70 km/t

Hvis det så viser sig at 0-100 km/t klares på den halve tid, så kan man godt sige at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3"

Men om det er det der menes, kan jeg naturligvis ikke sige


De er så kraftigt motoriseret 5,85 MW (Øresundstog 2,1 MW) at jeg tror de holder 1,2 m/s/s accelerationen op til omkring 100 km/t. Så ja det er dramatisk meget bedre. Jeg kan ikke finde vægten, så kan ikke beregne det.

Men det kan sandsynligvis accelerere til maksimum hastigheden dobbelt så hurtigt som IC3. Så Ministerens udtalelse er ikke helt hen i skoven. :-)


Fandt det i tekniske data i DSB nyheden: Fra 0 km/t til 70 km/t på 1,2 m/s2

De togsæt må være forfærdeligt tunge, når 5,85 MW kun kan holde accelerationen indtil 70 km/t.


Nu er accelerationen over 70 mindst lige så interessant, husk at tog accelerer i to tempi. Det første er begrænset af startkraften og det andet effekten. De burde kunne løbe fra et Øresundstog uden problemer - hvis man skal tro dem.

Ja naturligvis løber den fra Øresundstoget da
Alstom: 23 kW/ton
Øresundstog: 14 kW/ton

Det er kW/ton der bestemmer andet "tempi" af accelerationen.

Og i øvrigt er Øresundstogets startacceleration kun 0,87 m/s/s.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
DSB MH351

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak