Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye tog – krydsningshastighed (Generelt)

af Scharfenberg, 13/4 2021, 11:10 (1080 dage siden) @ Jens Hansen

Et af kritikpunkterne ved Timemodellen fra flere politikere var lige netop at der ikke var standsning i Ringsted. Men politikere bestemmer jo ikke.

Men ja, enig med Scharfenberg - de store rejsestrømme skal have hurtige, direkte tog. Og hvis infrastrukturen er til > 200 km/t, ja så betyder rejsetiden noget - 1 minut kortere rejsetid for mange passagerer, er meget i akademikernes samfundsøkonomiske regneark (som jo altid bliver lagt til grund for beslutninger).

JH

Jeg mener, det er landstrafikmodellen, der opererer med en tommelfingerregel om, at (i grove træk) 1 minuts kortere rejsetid, giver 1 % flere rejser. Jeg kan ikke huske, om det også gælder omvendt, at 1 minuts længere rejsetid giver 1 % færre rejser.

Men reduceres rejsetiden med blot 1 minut, og er der årligt 10 mio. rejser på en strækning, svarer det til 100.000 flere rejser om året. Og det er jo alligevel en sjat. I forhold til anlægget i Ringsted læste jeg vist nok i går, at man forventer, at det kan reducere rejsetiden mellem Kbh. H og Odense med 12 minutter. Mon ikke det er Ringsted + øvrige opgraderingsprojekter mellem Ringsted og Odense. Men det er ret mange rejser, det kan skabe.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Thomas og de travle lokomotiver

Thomas og de travle lokomotiver. Pris 110 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak