Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye Alstom tog - opformering og driftskobling (Generelt)

af Svend, 13/4 2021, 15:59 (1080 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg har ledt efter information omkring muligheder for at dele/sammenkoble disse nye tog på vej fra København til Jylland og retur - f.eks.i Odense. Hvor hurtigt kan det i givet fald ske? Ligesom IC3/IR4???

Tja, hvis man skal tro rapporten om "Fremtidens tog" fra juni 2017, så var driftskoblinger ikke just det, som der skulle lægges vægt på ved dette indkøb.
Tror "nogen" havde brændt nallerne med IC4, så nu svinger man over i den anden side af vejen. Måske noget i Århus (tæt ved værkstedet)?

Og i øvrigt hvad er forskellen mellem op/ned-formering og driftskobling???

I min verden er det nogenlunde "same same", men jeg kan tage fejl.

Når man opformerer et tog - altså sætter et ekstra sæt på (i gamle dage konventionelle jernbanevogne) - kobler man det ekstra togsæt på toget. Kald det roligt en driftskobling.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak