Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Definition DSB - opformering og driftskobling (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/4 2021, 16:51 (1102 dage siden) @ P.Jensen

Jeg går ud fra at de nye tog kan køre op til 3 sæt sammen. Totallængde ca. 330 meter.

Jeg har ledt efter information omkring muligheder for at dele/sammenkoble disse nye tog på vej fra København til Jylland og retur - f.eks.i Odense. Hvor hurtigt kan det i givet fald ske? Ligesom IC3/IR4???

Og i øvrigt hvad er forskellen mellem op/ned-formering og driftskobling???

P.Jensen

Fra Fremtidens tog fase 1.5 rapporten

Driftskobling og op- og nedformering Infoboks 4.2

Driftskobling: Driftskobling betyder, at koblingen foregår i drift med passagerer i togene. Koblingen
består i, at tog A holder ved perron, tog B kører langsomt frem til tog A, og togene kobles sammen. Computersystem mv. opdateres, hvorefter tog A og B fortsætter som ét tog A+B. Koblingsprocessen tager 2-4
minutter. Tilsvarende kan foretages en afkobling i drift, som tager ca. 1 minut. Driftskobling foretages
med tog, der også før og efter kobling kører videre af andre strækninger med passagerer. Hvis tog A derfor er forsinket, vil det derfor resultere i, at tog B må afvente driftskobling og tog A+B forsinkes derfor.
Dette kaldes en afledt forsinkelse.

Op- og nedformering: Op- og nedformering er teknisk det samme som driftskobling men med tog på
samme strækning. Det vil sige, at tog A ikke er i passagerdrift forud for kobling med tog B, der kommer
med passagerer. Tog A holder således uden passagerer på stationen og afventer tog B. Tilsvarende ved
frakobling efterlades det frakoblede tog A på stationen uden passagerer, og tog B fortsætter. Ved kun at
anvende op- og nedformering undgås således afledte forsinkelser.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak