Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Superlyn Ringsted og Hobro (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2021, 19:32 (1107 dage siden)

Idéen med denne nye tråd er ikke, at vi skal rykke hovederne af hinanden. Denne tråd henvender sig primært til skribenter, der kan se det fornuftige i både Timemodellen og i Kattegatforbindelsen. De der ikke kan det, opfordres til at lave deres egen tråd og dér skyde med skarpt på hinanden.

I mine øjne er Timemodellen "genial" af bl.a. to grunde: Rejsetiden mellem de største byer reduceres til 58-60 minutter og togene krydser hinanden i de samme byer. Sidstnævnte gør det nemt at lave gode/mange tilsluttende bus-, rutebil- og togforbindelser.

Der er formentlig flere steder, der kommer "i klemme" i timemodellen. To af dem, jeg har for øje er Ringsted og Hobro.

Argumenter for og imod stop i Ringsted kendes til bevidstløshed. Det er mit håb, at man på den ene eller anden måde finder de manglende sekunder til, at superlyntogene kan få stop i Ringsted, uden at de 58-60 minutter København-Odense sættes over styr.

I gamle dage (dvs. fra omkring 1974 og frem), skulle man Næstved-Fyn/Jylland skifte både i Ringsted og i Slagelse for at opnå forbindelse til intercitytoget mod vest. Ville man med lyntoget, skulle man skifte tre gange: I Ringsted, i Slagelse og på færgen. Det blev senere ændret til, at MA-lyntogene fik stop i Ringsted og på et tidspunkt (efter K91?) fik intercitytogene standsning i Ringsted.

For så vidt angår Hobro er planen p.t., at superlyn mellem Aarhus og Aalborg kun skal standse i Randers. Vil man fra Hobro til København, er der lagt op til, at man skal skifte til Superlyn i Aarhus. Vil man fra stationer på Aalborg Nærbane, skal man skifte i både Skørping, Hobro og Aarhus. Får Nordjyske Jernbaner lov til at forlænge kørslen sydpå til Hobro, ville det være godt, om superlyntogene kunne få stop i Hobro - stadig uden at sætte timemodellen over styr.

Jeg efterlyser indlæg fra nogle vidende skribenter, der måske kunne skrive lidt om, hvad der infrastrukturmæssigt, materielmæssigt, køreplansmæssigt og køreplansteknisk skal til, for at superlyntogene kan få standsning i Ringsted og Hobro - med bibeholdelse af Timemodellen.

PS: Noget af ovenstående har der måske været spurgt til og svaret på tidligere. Men jeg vover pelsen endnu engang.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak