Nye tog – krydsningshastighed (Generelt)

af anho, tirsdag 13. april, 2021, 20:42 (69 dage siden) @ My1202

Hold da op, hvor kan du virke bitter, og ganske usaglig i dine argumenter. Og når andre så argumenterer for at Ringsted ikke er det naturlige opsamlingssted for hele Region Sjælland, så tyer du bare til floskler om at jernbanen er ved at dø... fordi ét tog i timen ikke stopper i Ringsted.

Ringsted har tog mod Fyn og Jylland hver halve time. Fra Ringsted og vestpå er der altså kun tre eller fire ekstra stop før Odense end der er med Lyntoget, og i Odense er der et nøje tilrettelagt skift til lyntog muligt, så man kan tage det videre til Aarhus. I fremtiden kan der blive op til fire tog i timen mod Odense fra Ringsted, afhængigt af hvilke løb man indsætter togene i når man går efter 6 tog i timen mellem Odense og København. De planer jeg har set ser ud til at involverer stop i Ringsted.

Ringsted er et naturligt opsamlingspunkt for folk der bor langs Sydbanen, ja - men Roskilde er det naturlige opsamlingspunkt for alle folk der bor i retning af Holbæk, Kalundborg, Odsherred, og langs Østbanen og det meste af Lille Syd. Det er et stort opland også, som ikke ville få en fis ud af et lyntogsstop i Ringsted.

Derudover er der jo ingen der vil tage fra Sorø, Slagelse eller Korsør til Ringsted for at skifte til et lyntog, når de selv har intercitytog to gange i timen, selvom du ellers hævder at Ringsted er naturligt for hele Region Sjælland.

Ville Ringsted have godt af flere tog og bedre forbindelser i landsdelstrafikken? Ja, ingen tvivl om det. Men bør det være som en del af lyntogene? Det kan jeg ikke se hvorfor det skal.

Hvis du kigger rundt på andre lande, så har alle lande med højhastighedstog disse 'superlyn'-lignende linjer som de mest fremtrædende og benyttede. På Tokaido-shinkansen kører de hurtigste Nozomi-tog hvert kvarter, mens Hikari- og Kodama-togene med flere stop kun kører hver halve time. Skaleret til danske størrelsesforhold ville Ringsted absolut ikke blive betjent af de hurtigste tog. Det samme ser man igen med TGV i Frankrig og ICE i Tyskland - de betjener kun de største byer fordi de har flest passagerer, og de mindre stationer på højhastighedsbanerne har typisk kun ét tog hver eller hver anden time.

Jo, måske er manglen på et lyntogsstop i Ringsted det der får Danmarks jernbanenet til at bryde sammen. Men ved du hvad? Jeg tvivler sgu på det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DB Cargo

DSB plakat 1950

DSB plakat 1950
DSB plakat 1950 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen