Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Superlyn Ringsted og Hobro (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/4 2021, 21:07 (1106 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Poul Brandt, 13/4 2021, 21:25

Fra mit lille værk om en strategi frem til 2050:

10.1. Superlyn stop i Hobro
Timemodellen ifølge Togfonden tilsiger at Superlyn mellem Aarhus og Aalborg kun standser i Randers.
Imidlertid forventes at Nordjyske Jernbaner fra 2027 udvider kørslen helt ned til Hobro. De hertil nødvendige togsæt er bestilt (option udnyttet). Hvis Superlyn kan stoppe i Hobro, vil det derfor give store trafikale fordele, da alle rejsende fra stationer mellem Aalborg og Hobro så får mulighed for omstigning til Superlyn i Hobro, og dermed en markant hurtigere forbindelse til Aarhus/Odense/København.
Samtidig kan Superlyn med stop på Hobro station helt erstatte strækningens IC-lyn, med store driftsmæssige besparelser til følge. En sådan løsning er allerede forudset af Trafikstyrelsen, idet man i Trafikplan for statens jernbaner 2017-2032 (figur 74) har foreslået at Superlyn fra 2027 standser i Hobro foruden Randers. Der kræves imidlertid at Superlyn kan spare ca. 2 minutters køretid for at have tid til at standse på Hobro station.
Beskrivelse................................... ..................................Tidsreduktion.........Budget inkl. 50% NAB
Bedre accelerationsegenskaber......................................... 1 min. .............0 kr.
Randers-Hobro hastighedsopgradering 200 km/t - option..... 1 min. .............0,6 mia. kr.
.................................................. ....................... I alt .. 2 min. .............0,6 mia. kr.

Banedanmark har i beslutningsgrundlaget for hastighedsopgradering for delstrækningen Randers-Hobro anført en option på at opgradere til 200 km/t i stedet for 180 km/t for en pris af knap 548 mio.kr. Udnyttes optionen reduceres rejsetiden med ca. 1 minut. - Samtidig reduceres rejsetiden med yderligere ca. 1 minut, hvis DSBs Fremtidens Tog anvendes til timemodellen, idet disse fjerntog har bedre accelerationsevne end de (svagt motoriserede) højhastighedstog der anvendes for beregningerne i Togfonden. Hermed er opnået de nødvendige 2 minutters rejsetidsbesparelse.

----------------------------------------------------

Hertil skal så siges at Alstom togene er bedre end forventet, hvad acceleration angår, så måske er det alene nok til at spare de 2 minutter.

I øvrigt vil det være simpelt (men ikke billigt) at hente 2 minutter mellem Kbh og Odense, så superlyn kan standse i Ringsted:
F.eks. Hastighedsopgradering til 200 km/t Vestbroen (men kræver nyt køreledningsanlæg): 0,3 minut.
Simplificering af Kbh. H: 0,5 minut
Hastighedsopgraderinger hvor som helst til mere end 200 km/t: Resten

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak