Interview med DSB (Trafikpolitik)

af RasmusR, tirsdag 13. april, 2021, 21:16 (70 dage siden) @ andersj

Hvis man skulle foretage et interview med DSB om indkøbet, hvad ville I så spørge om?


Hvorfor man ikke har købt tog, som kan udnytte den nye infrastruktur op til 250 km/t.

Man kunne jo forestille sig, at der kommer en hønen/ægget-problematik ift at få opgraderet flere strækninger til 250 km/t, når der nu alligevel ikke er nogen operatører, som har materiel til mere end 200 km/t.

R


Svaret findes i den politiske aftale om Fremtidens Tog fra den 1. februar 2018 "Igangsættelse af udbudsproces for indkøb af nye eltog (Fremtidens Tog)":

"Parterne noterer sig, at Fremtidens Tog indkøbes gennem en rammeaftale, hvor DSB kun som minimum forpligter sig til at købe ca. 90 togsæt. Det betyder, at denne aftale ikke udelukker, at der på et senere tidspunkt gennem et nyt udbud kan indkøbes højhastighedstog til realisering af timemodellen."

Det som du citerer fra aftalen fortæller jo blot at der kan købes hurtigere tog på et senere tidspunkt (no shit?), men ikke hvorfor man ikke gør det nu.

Jeg synes ikke det kræver specielt meget fantasi at forestille sig at "nogen" tænker at det er unødvendigt at bygge flere strækninger til 250 km/t, når ingen alligevel har tog der kan køre mere end 200 km/t.

Ud fra den betragtning er det jo nærmest modigt, for ikke at sige direkte dumt, at købe så mange tog for så mange penge - som ikke kan udnytte de investeringer der er gjort i infrastrukturen til fulde.

R


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen