Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye tog – krydsningshastighed (Generelt)

af My1202, 13/4 2021, 21:39 (1080 dage siden) @ anho

Hold da op, hvor kan du virke bitter, og ganske usaglig i dine argumenter. Og når andre så argumenterer for at Ringsted ikke er det naturlige opsamlingssted for hele Region Sjælland, så tyer du bare til floskler om at jernbanen er ved at dø... fordi ét tog i timen ikke stopper i Ringsted.

Ringsted har tog mod Fyn og Jylland hver halve time. Fra Ringsted og vestpå er der altså kun tre eller fire ekstra stop før Odense end der er med Lyntoget, og i Odense er der et nøje tilrettelagt skift til lyntog muligt, så man kan tage det videre til Aarhus. I fremtiden kan der blive op til fire tog i timen mod Odense fra Ringsted, afhængigt af hvilke løb man indsætter togene i når man går efter 6 tog i timen mellem Odense og København. De planer jeg har set ser ud til at involverer stop i Ringsted.

Ringsted er et naturligt opsamlingspunkt for folk der bor langs Sydbanen, ja - men Roskilde er det naturlige opsamlingspunkt for alle folk der bor i retning af Holbæk, Kalundborg, Odsherred, og langs Østbanen og det meste af Lille Syd. Det er et stort opland også, som ikke ville få en fis ud af et lyntogsstop i Ringsted.

Derudover er der jo ingen der vil tage fra Sorø, Slagelse eller Korsør til Ringsted for at skifte til et lyntog, når de selv har intercitytog to gange i timen, selvom du ellers hævder at Ringsted er naturligt for hele Region Sjælland.

Ville Ringsted have godt af flere tog og bedre forbindelser i landsdelstrafikken? Ja, ingen tvivl om det. Men bør det være som en del af lyntogene? Det kan jeg ikke se hvorfor det skal.

Hvis du kigger rundt på andre lande, så har alle lande med højhastighedstog disse 'superlyn'-lignende linjer som de mest fremtrædende og benyttede. På Tokaido-shinkansen kører de hurtigste Nozomi-tog hvert kvarter, mens Hikari- og Kodama-togene med flere stop kun kører hver halve time. Skaleret til danske størrelsesforhold ville Ringsted absolut ikke blive betjent af de hurtigste tog. Det samme ser man igen med TGV i Frankrig og ICE i Tyskland - de betjener kun de største byer fordi de har flest passagerer, og de mindre stationer på højhastighedsbanerne har typisk kun ét tog hver eller hver anden time.

Jo, måske er manglen på et lyntogsstop i Ringsted det der får Danmarks jernbanenet til at bryde sammen. Men ved du hvad? Jeg tvivler sgu på det.

Ok. Stopper dit superlyn i Riskilde eller Køge nord?

Det jeg har set er at disse yog kører ad den nye bane via Køge nord og uden stop til Odense.

Hvis det er korrekt skal folk fra Holbæk skifte i Roskilde for at køre til Odense for påny at skifte.
Dem fra Stevns skal skifte på Ølby station eller Køge for at komme til Køge Nord og tage et tog til Odense.
Dem fra Vordingborg og Lolland Falster skal skifte i Ringsted og påny i Odense.

Synes du det er optimalt?
Bitter?
Nej.
Men at negligere min. 1/2 borgere er torskedumt.
Er man 2 eller flere og jan man ikke få en orange billet så er bilen både hurtigere og næppe dyrere på en tur fra Holbæk til Skejby.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB Bs285

Lokomotivfabrikker

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak