Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Superlyn Ringsted og Hobro (Jernbanen i dag)

af Niels Bak, 13/4 2021, 23:11 (1106 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

I mine øjne er Timemodellen "genial" af bl.a. to grunde: Rejsetiden mellem de største byer reduceres til 58-60 minutter og togene krydser hinanden i de samme byer. Sidstnævnte gør det nemt at lave gode/mange tilsluttende bus-, rutebil- og togforbindelser.

Der er formentlig flere steder, der kommer "i klemme" i timemodellen. To af dem, jeg har for øje er Ringsted og Hobro.

Argumenter for og imod stop i Ringsted kendes til bevidstløshed. Det er mit håb, at man på den ene eller anden måde finder de manglende sekunder til, at superlyntogene kan få stop i Ringsted, uden at de 58-60 minutter København-Odense sættes over styr.


Hvorfor er det vigtigt at få modsatrettede tog til at mødes på en station i Københavnsområdet? Dels kører de lokale transportmidler med så høj frekvens, at de falder uden for Timemodellens målgruppe, og dels er der ikke en enkelt, altdominerende station i området, som det er oplagt at få de modsatrettede tog til at mødes på. Der er næppe heller nogen af (fjernbane)stationerne i Københavnsområdet, der har plads til at have alle sine buslinjer holdende samtidigt. Jeg mener derfor, at spørgsmålet om superlyntogenes standsning i Ringsted ikke har noget med Timemodellen at gøre, og at det kun gør det sværere at forstå Timemodellen, at blande København ind i den - det er alle _de andre_ stationer i landet, den handler om.

Det er jeg faktisk fuldstændig enig i. At have afgang og ankomst i Kbh på samme minut er helt ligegyldigt.

Til gengæld er det med den tæthed af tog vi har, og endnu mere får, på hovedbanen en ganske relevant diskussion, om det er nødvendigt at alle stopper på en station som Ringsted, alle skriftemuligheder til trods. Så længe der er gode alternativer.

Og i den forbindelse er både de sidste par minutter for hovedstrømmen af passagerer væsentlige og det samme er indtrykket af "under en time"


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak