Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er (Generelt)

af Niels Bak, 13/4 2021, 23:28 (1081 dage siden) @ andersj

Det er helt ligegyldigt.

Nu er opdelingen af jernbanedriften i Danmark jo ikke specielt logisk i forvejen. Hvad angår Holstebro-Skjern, så er det kun trafikeringen, som Mjba har overtaget. Både infrastrukturen og det økonomiske ansvar ligger hos staten. Dvs regionen som sådan faktisk ikke er inde over. Mjba er blot blevet operatør under staten også, ligesom NJ er det på de statslige baner nord for Skørping og Arriva er det i det meste af resten af Jylland (jeg ved ikke hvordan tilskuddet rent teknisk er ordent - om det er direkte til Mjba eller til regionskassen, men det er i hvert fald ud over regionens normale budgetbevilling og budgetansvar). Og dermed er der heller ingen grund til, at Mjba ikke kan være operatør på en statslig bane i Region Nordjylland også, hvis man mener det giver driftsmæssig mening - ud over altså at undgå eventuelle territorielle politiske automatreaktioner.


Regionerne er meget inde over, da staten har overdraget trafikkøberansvaret til regionerne for Skørping-Frederikshavn, Holstebro-Skjern og Roskilde-Køge. Infrastrukturen er stadig statens, men det økonomiske ansvar ligger hos regionen som bestiller togdriften. Staten betaler driftstilskuddet direkte til regionerne - ikke til togselskaberne.

NJ, MJBA og Lokaltog kører alle på kontrakt med regionerne - ikke staten.

Arriva og DSB kører på kontrakt med staten.

Undskyld - det var upræcist formuleret. Det jeg mener med, at det økonomiske ansvar er statens, er at det er staten som betaler regningen for driften, og at det ikke er en del af det almene tilskud til regionerne, som driften på selve privatbanestrækningerne er sammen med fx regional busdrift,, hvor regionerne har lov til inden for visse rammer at flytte pengene rundt i budgettet. Det er klart, at regionerne ejer selskaberne, og dermed har de selvfølgelig også ansvaret for økonomien i deres drift.
Og dermed er der heller ikke noget institutionelt i vejen for at overdrage driften på en statsstrækning til et regionalt selskab uden for regionen (med mindre man render ind i en eller anden finurlig EU-bestemmelse, som jeg ikke kender til). Men som sagt kan der sagtens være politiske knaster i det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak