Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye tog – krydsningshastighed (Generelt)

af mikkelwf, 14/4 2021, 15:05 (1080 dage siden) @ larsht

Der er én pointe, ved denne i niveau snart pattebarnsagtige diskussion (jeg peger ikke på nogen bestemt, det gider jeg slet ikke), du glemmer ift. lyntog (nu snakker vi de nuværende).

Lyntog stopper ikke på sjælland, udover københavn, dvs. når ALLE fra sjælland skal/vil med lyntoget, så skal de enten til københavn eller odense.

Derimod, jo længere væk fra København du kommer, stopper lyntoget oftere og oftere, og til sidst på linierne har de mere karakter fa lokaltog end lyntog (og på de linier hvor dsb stadig kører sammen med arriva f.eks. stopper de på nøjagtig de samme stationer.

Hvorfor er det sådan? Jeg ved det personligt ikke, men jeg synes begrebet "lyntog" går lidt af når det forholder sig sådan. Det er et "lokaltog der kører hurtigt til københavn". Og man overser fuldstændig at der er nogen, på sjælland, udenfor københavn, med løsøre der måske gerne vil have en fornuftig forbindelse til jylland.

Ift. superlyn kan man så overføre samme argumentation. Hvorfor skal folk i horsens, fredericia og vejle have direkte adgang til superlyn (når toget nu egenlig kun skal forbinde de største byer), når ringsted, slagelse, køge og roskilde ikke skal? Hvorfor er det så skide vigtigt at komme hurtigt over sjælland når det åbenbart også samtidig er skide vigtigt at stoppe i alle "småbyerne" i trekantsområdet?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere
HectorrailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak