Lereren i JP i dag (Trafikpolitik)

af RasmusR, torsdag 15. april, 2021, 12:28 (23 dage siden) @ andersj

At man så får formuleret sig lidt kejtet i dagens leder og bl.a fremfører dette citat "Al sund fornuft tilsiger, at Folketinget burde have afvist kun at købe Coradia Stream for i stedet at have øremærket en del af bevillingen til togsæt, der kan køre mindst 250 km/ t samt opgraderet flest mulige strækninger til den hastighed." på trods af at Folketinget i 2018 godkendte køb af 200 km/t til erstatning af IC3, IC4 og IR4 sammen med en option der giver plads til indkøb af hurtigere tog til Timemodellen, hvis den bliver en realitet.

Tjah, her siger krystalkuglen (hvad den siger kan ikke anfægtes) altså også, at man med købet af togsæt med Vmax på 200 km/t, er ved at arbejde sig ind i en ny gordisk knude. Lur mig om ikke Coradia viser sig at være fine og pålidelige tog, som DSB så de kommende år supplerer op med - i stedet for at købe hurtigere tog, da timemodellen alligevel stadig er fugle på taget. Det er også upraktisk at have en ikke-homogen flåde.

Det giver så det resultat, at der ikke bliver bygget flere strækninger til højere hastighed end 200 km/t, da ingen operatør alligevel har tog der kan køre hurtigere.

Om 20 år vil vi så sidde og ærgre os over dengang, hvor det hele gik i stå fordi man lagde sig fast på en 200 km/t-strategi. Fuldstændig som nu, hvor vi ærgrer os over at man tilbage i 1900-tallet ikke hængte køreledninger op, og købte elektriske tog til hele landet - men det gjorde man ikke, for man kunne ikke forsvare en elektrificering så længe man kun havde dieseltog, og man kunne jo dengang heller ikke købe elektriske tog som alligevel ikke kunne køre på det ikke-elektrificerede net.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen