Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pendlere Sydsjælland-Fyn/Jylland? (Generelt)

af Peter Linaa, 15/4 2021, 13:57 (1101 dage siden) @ My1202
redigeret af Peter Linaa, 15/4 2021, 14:51

De findes. Det gjorde en af mine kolleger, da jeg i sin tid arbejdede i Næstved.

Han var så også den eneste. Alle andre var stort set delt lige op mellem pendlere fra andre dele af Sjælland/Lolland-Falster, incl lokale fra Næstved selv og så Hovedstadsområdet.


Et godt eksempel på at DU ikke ved meget omkring pendlere!

Man gad du tage et kik i statistikbanken så kunne du se at der i 2019 fra de kommuner som kunne have glæde af et stop i enten Ringsted eller Køge Nord faktisk var ganske mange som bor på Sjælland/Lolland-Falster og arbejde i det fynske / jyske område.

Og endnu flere den modsatte vej.
[image]


Jammen jeg takker for at understrege min pointe. Og undertrykker min fnisen over at du i ramme alvor argumenterer med de tal.

Vi kigger lige lidt nærmere på tallene:

I alt er der ca 7.700 som pendler mellem Sjælland i de kommuner du har valgt ud og Jylland/Fyn.

Deraf er de 3.600, altså lige knapt halvdelen pendlere til eller fra Slagelse og Sorø kommuner - hvor man skal være pænt idiot for at tage regionaltoget tilbage til Ringsted og skifte, da man i forvejen har et direkte intercitytog eller muligheden for at skifte i Odense, hvis man vil over i lyntoget. Samme mulighed har de ca. 800 til/fra Ringsted, hvis ikke lyntoget standser, men de ville sikkert fortrinsvis benytte dette, hvis det var muligt.

Tilbage er så den sidste halvdel (hvoraf dem fra Faxe ikke har særlig gode forbindelser til Ringsted, men det er den mindste del).

Så hvor mange mulige togrejser genererer de ca 4.000 pendlere dagligt (vi er flinke og tager dem fra Faxe og Ringsted med)? I de allerbedst servicerede forbindelser som Odense-København eller Slagelse-København når man op på 50 procents markedsandel eller mere - men kun for de pendlere som bor og arbejder stationsnært, altså ikke for hele kommunen. Relationer, hvor folk bor længere fra stationen har langt, langt mindre togpendlerrandele.

Hvor mange af de her pendlere, som bor og arbejder, så togpendling er et relevant alternativ er lidt et gæt, men Sydsjælland og også store dele af Jylland/Fyn har et relativt spredt bosætningsmønster, hvor langt fra alle har god adgang til en station. Desuden må man forvente at en del af de længste rejser fx til og fra region Nordjylland ikke er daglige og at en god del af dem er fx håndværkere med en opgave i den anden ende af landet, og som har brug for at have bil og udstyr med sig.

Så hvor mange rejser om dagen, handler det om? 500 er måske et godt gæt? Hvis der nu ikke var en god forbindelse i forvejen så er det nok til at det ville det virkelig være for dårligt. Men sidst jeg kiggede så var der intercitytog mindst en gang i timen og ingen planer om at nedlægge dette.

Og så er vi fremme ved det andet helt store hul i din argumentation. Dine tal giver kun mening, hvis du sammenligner dem med de tilsvarende for hovedstadsområdet, (og i dem også tager højde for de ting, jeg lister herover, hvor langt flere fx bor og arbejder stationssnært eller ikke har en bil). Hele humlen er jo at når der er passagerer nok til at fylde et helt tog, der kører direkte, så er det blot en forsinkelse af de mange, at stoppe for at medtage de få - og især afsætte en masse passagerer i Ringsted, da der er langt flere som pendler den vej, så toget kører videre med tomme pladser resten af vejen mod Jylland.


Tak for et sjældent men konstruktivt tilbagesvar.
Tallene for København - følger her:
Det er ALENE Københavns kommune. Thi her er man tættest på Hovedbanegården.

Bopæl i Københavns kommune
Arbejde i Region Syd 2535
Arbejde i Region Midt 2485
Arbejde i Region Nord 704

Arbejde i Københavns kommune
Bopæl i Region Syd 5726
Bopæl i Region Midt 5506
Bopæl i region Nord 2136

Så selvklart er der flere potentielle togrejsende.
Men her gælder nok i større grad at folk arbejder hjemme eller har en arbejdsgiver med adresse i Hovedstaden.
Men det er de bedste tal man kan skaffe,

Men det ændrer ikke ved min pointe. Der er rejsende nok til at et superlyn kan stoppe x 1 på Sjælland FØR Hovedbanegården og omvendt x 1 undervejs til Odense.


Og nej - jeg bliver næppe bruger af en sådan forbindelse. Og heller ikke Hasan;-)

Jamen så stop dog den tåbelige diskussion.

Peter L


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak