Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pendlere Sydsjælland-Fyn/Jylland? (Generelt)

af Frank Poulsen, 16/4 2021, 09:23 (1100 dage siden) @ My1202

Nu var det dig og ikke landstrafikmodellen jeg kritiserede. Forskellen er fx at det lyder til at dem bag har sat sig ind i tingene...

Så nej, det kan "vi" ikke konkludere. Hold mig uden for.


Jeg havde ellers ønsket dig god weekend.
Men ja - du må gerne blive holdt udenfor siden du ikke mener at det materiale som Danmarks Statistik udarbejder og bl.a. forsyner Trafikstyrelsen med er noget du tror på.

Men så lad mig spørge dig.
Hvor mange passagerer skal der i din verden til for at et superlyn kan have en standsning undervejs fra København over Sjælland (eller omvendt). F.eks. enten i Ringsted eller Køge Nord.
Er det 5 rejsende som stiger af eller på eller 10, 20 eller 50?

Tag f.eks. de 3 kommuner langs Køge Bugt.

Har bopæl i Greve / Køge / Solrød kommuner:

Arbejder i Region Syd: 456
Arbejder i Region Midt: 421
Arbejder i Region Nord: 128

De mulige passagerer (specielt dem til region Midt & Nord) synes du (og andre) skal tage en alm. tog til Odense for så at skifte eller bruge endnu mere tid på at nå frem?

I andre sammenhæng har du - som jeg husker det - været fortaler for at hurtigere forbindelse og færre skift motiverer folk til at skifte fra bil til tog. Men blot ikke pendlere fra Sjælland vest for Valby Bakke?

Og skal man følge din (og andres logik) så må det samtidig betyde at måtte man lave Kattegatforbindelsen og vælge den linjeføring som går over Ringsted - så skulle der heller ikke være stop her i Ringsted eller i Holbæk / Kalundborg og på Samsø. Det er jo blot nogle små byer som ikke skal betjenes udover de 2 førstnævnte med de regionaltog som allerede kører der? Thi de vigtige passagerer mellem Aarhus og København skal da ikke belastes med et stop på 2 min.

Nej - jeg synes du erkende at verdenen tilsyneladende har forandret sig siden du for x antal år siden arbejde i Næstved og havde kendskab til 1 som arbejdede på den anden side af Storebælt.

Jeg prøver alligevel at blande mig igen...

Jeg mener der skal være plads til lidt af det hele. For som der var en der skrev et eller andet sted. Hvad nytter det hvis toget fra Kbh allerede er fuldt at standse undervejs... Der skal køre nogen uden stop, for det er der behovet for og derfor kaldes de super lyn... Men det udelukker jo ikke man kunne udvikle nogle mellemting mellem intercity og superlyn. For at tilgodese undervejs. Det kunne i min verden være stop i Køge Nord, Ringsted, Slagelse, som de eneste 3 steder på vej til Odense. Men jeg holder stadig på at superlyntog til timeplanen det er for de direkte mellem de største byer. Og sådan er det. Men mener generelt også man skal give varierede muligheder. Jeg så også gerne en sløjfe vest for Ringsted, som før nævnt herinde så man sydfra kunne køre mod vest og mod Kalundborg fra Høng. Den sløjfe kunne også bruges til et direkte intercitytog eller interregional eller hvad man vil kalde det der gik Nykøbing Falster - Odense. Eksempelvis.

Det der går mig på i dine argumentationer er at det virker til at der i din verden for alt i verden ikke må være et direkte tog som en hel masse har gavn af, hvis ikke alle får gavn af det. Derfor bliver det lidt mudderkasteri frem og tilbage.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak