DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, fredag 16. april, 2021, 15:15 (32 dage siden) @ steenth

Det giver for nuværende IKKE mening at købe hverken 150 eller 15 tog til 250 km/t, når fx kun 12 % af strækningen fra Kbh. til Aalborg er bygget til 250 km/t.


Men hvorfor pokker giver det så mening at bygge strækninger til mere end 200 km/t de kommende år, når der alligevel ikke er tog der kan udnytte det?


Man bygger til fremtiden - så man gøre det. Lige nu er genvisten for lille for 250 km/t tog... Men det kan komme når flere at de nye strækninger imellem København og Aarhus bliver færdige..

Ekstraomkostningen ved at anlægge for 250 km/t i stedet for 200 km/t er omkring 5%.
Så det giver god mening at investere i infrastruktur først. (Som Ole B. Olesen af alle mennesker sagde om ny bane til Ringsted: "Det koster kun marginalt mere at anlægge for 250 frem for 200 km/t:)
Man kan indvende at 250 km/t materiel ligeledes kun koster 5% ekstra i indkøb (som Lasse altid prædiker). Men det koster også 5% ekstra i drift. Så argumentet holder stadig.

Efter min mening.

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv
Pris 200 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Odder Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen