Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lereren i JP i dag (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 16/4 2021, 17:02 (1103 dage siden) @ Bent Jensen

Jamen skal timemodellen gennemføres,hvis nu det bliver 1 time og fem minutter et sted? Hvis man kunne spare f.eks en Vejle Fjord bro,er den en trafikal nødvendighe d ?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Ideen med timemodellen er flersidig.
Den er psykologisk, idet det er nemt at huske rejsetiden er 1 time rent. Så når man står og overvejer alternativerne bil, fly, cykel eller ..., så kan man hurtigt sammenligne med rejsetiden med tog, for den kender man udenad (Læs: let at huske).
Det er også psykologisk a la 9,95 kr i butikkerne.
Det giver også simple (læs: let at huske) ankomst og afgangstider, nemlig kl :00 (og evt. :30 ved halvtimesdrift).
Sidst, men ikke mindst så giver det optimal mulighed for koordinering med et lokaltog som kører i timedrift, som man så sørger for afgår (f.eks. :05) lige efter tog i BEGGE retninger netop er ankommet, samme for busser osv.

Kære Bent, jeg bemærker du (næsten?) aldrig anvender funktionen "citer tekst". Muligheden for at vælge denne er lige efter du har trykket "svar". - Når du ikke anvender denne funktion kommer dit svar fra tid til anden komplet ude af kontekst (under "seneste indlæg"), hvis ikke du har svaret umiddelbart efter en post er postet.

[image]

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak