Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Direkte tog København-Aarhus via Kattegat (Generelt)

af My1202, 17/4 2021, 03:33 (1103 dage siden) @ Peter Linaa

Næ, og sjovt nok er det heller ikke situationen efter en kattegatforbindelse vi diskuterer. Den er jo ligesom ikke en del af togfonden, og der er ikke fremlagt nogle oplæg til køreplaner til den tid.
Men jeg kan forstå at Kattegatforbindelsen nu også skal bruges til at argumentere for hvordan togdriften skal være i de par årtier frem til den eventuelt måtte materialisere sig...


Ja det skal den da.
Hvis jernbanen fra Ringsted og over vestsjælland med ny tunnel under Storebælt og muligvis nye spor til Odense, sammen med nye bane på Vestfyn og en ny forbindelse over eller under Lille Bælt og forbindelse under /over vejle fjord og udretning af banen til aarhus bæev idført til 300 km/h - så kunne turen klares på max 2 x 45 min.aætså ca 30min længere end en mmulig Kattegatforbindelse.

Fordelen ville være flete afgange i timen.
Det ville med 2 afgange på Kattegatruten ske med 30 min interval.
Over fyn kunne intervallet være 15 minutter og måske endda i morgen og eftermiddagstimerne være hvert 10 min.
Så bliver forskellen mellem tidsforbruget på de 2 ruter stort set elimineret.
Og de sparede penge kan lægges i tigfonden så der var penge nok til forbindelsen og sjælland fra Ringsted, en ny tunnel under Storebælt.
Nye bane over vestfyn er på vej.
Så ny forbindelse ved Lille Bælt - broen kan næppe klare presset 40 år endnu - og udretningerne nord til aarhus ligger i Togfonden.
Det ville give bedre forbindelser, sikre drift og spare mange penge.


Har du tænkt på, hvor mange lokoførere der skal bruges til alle dine her nævnte projekter?

M v h
Peter L


Nu var det et indspark til ikke at bygge Kattegatforbindelsen.
Så det me6z 2 tog hver halve time er det man vist har planlagt skulle køre.
Men undlader man det og laver de anførte projekter med måske hyppigere afgange vil det næsten eliminere tidsgevinsten overfor kattegat i forhold til over Fyn og mange flere ville få muligjed for at tage toget.


Hvad har dit svar med mit spørgsmål at gøre? Så jeg gentager lige spørgsmålet, og du må gerne svare med enten "ja" eller "nej":
Har du tænkt på, hvor mange lokoførere der skal bruges til alle dine her nævnte projekter?

M v h
Peter L

S-tog er til den tid nok førerløse. Så de kan omskoles hvis det bliver et problem.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak