DSB: Vi skal mere end nogensinde bevise vi er kundedrevet (Jernbanen i dag)

af RasmusR, lørdag 17. april, 2021, 08:36 (25 dage siden) @ Poul Brandt

Det giver for nuværende IKKE mening at købe hverken 150 eller 15 tog til 250 km/t, når fx kun 12 % af strækningen fra Kbh. til Aalborg er bygget til 250 km/t.


Men hvorfor pokker giver det så mening at bygge strækninger til mere end 200 km/t de kommende år, når der alligevel ikke er tog der kan udnytte det?


Man bygger til fremtiden - så man gøre det. Lige nu er genvisten for lille for 250 km/t tog... Men det kan komme når flere at de nye strækninger imellem København og Aarhus bliver færdige..


Ekstraomkostningen ved at anlægge for 250 km/t i stedet for 200 km/t er omkring 5%.
Så det giver god mening at investere i infrastruktur først. (Som Ole B. Olesen af alle mennesker sagde om ny bane til Ringsted: "Det koster kun marginalt mere at anlægge for 250 frem for 200 km/t:)
Man kan indvende at 250 km/t materiel ligeledes kun koster 5% ekstra i indkøb (som Lasse altid prædiker). Men det koster også 5% ekstra i drift. Så argumentet holder stadig.

Efter min mening.

Okay, jeg giver mig... :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Magle Mølle Papirfabrik, Næstved
Magle Mølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Magle Mølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere
Svenska-lok

Danske privatbaner

Læs historien om:
Rønne - Nexø Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen