Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog (Trafikpolitik)

af anho, lørdag 17. april, 2021, 16:29 (21 dage siden) @ My1202

Læste du hvad jeg skrev? Der kører både stoptog og hurtigtog på Shinkansen-strækninger.

Stoptogene svarer til vores intercitytog (hvis altså de kørte på højhastighedsbaner), og hurtigtogene svarer til Lyn- eller Superlyntog.

På Tokaido-Shinkansen er der f.eks. de hurtigste Nozomi-tog (Tokyo - Shinagawa - Shin-Yokohama - Nagoya - Kyoto - Osaka), som i Danmark ville svare til et superlyntog København H-Ny Ellebjerg-Odense-Aarhus-Aalborg (Shinagawa har samme rolle som Ny Ellebjerg).

Der er til gengæld også Hikari-tog, som stopper ved en håndfuld ekstra stationer, og Kodama-tog som stopper ved alle stationer. Hikari ville svare cirka til standsningsmønstret for et lyntog med ekstra standsning i Ringsted og Slagelse, mens Kodama ville svare til de almindelige intercitytog (med stop i Langeskov).

På Japansk kaldes de alle dog Chō-Tokkyū (super-ekspress), selv dem som standser ved alle stationer. De har trods alt meget færre stop og langt højere hastighed end de smalsporsbaner de ofte er bygget parallelt med.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa
Pris 180 kr.

Læs mere

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen