Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog (Trafikpolitik)

af anho, 17/4 2021, 16:29 (1104 dage siden) @ My1202

Læste du hvad jeg skrev? Der kører både stoptog og hurtigtog på Shinkansen-strækninger.

Stoptogene svarer til vores intercitytog (hvis altså de kørte på højhastighedsbaner), og hurtigtogene svarer til Lyn- eller Superlyntog.

På Tokaido-Shinkansen er der f.eks. de hurtigste Nozomi-tog (Tokyo - Shinagawa - Shin-Yokohama - Nagoya - Kyoto - Osaka), som i Danmark ville svare til et superlyntog København H-Ny Ellebjerg-Odense-Aarhus-Aalborg (Shinagawa har samme rolle som Ny Ellebjerg).

Der er til gengæld også Hikari-tog, som stopper ved en håndfuld ekstra stationer, og Kodama-tog som stopper ved alle stationer. Hikari ville svare cirka til standsningsmønstret for et lyntog med ekstra standsning i Ringsted og Slagelse, mens Kodama ville svare til de almindelige intercitytog (med stop i Langeskov).

På Japansk kaldes de alle dog Chō-Tokkyū (super-ekspress), selv dem som standser ved alle stationer. De har trods alt meget færre stop og langt højere hastighed end de smalsporsbaner de ofte er bygget parallelt med.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak